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dc.contributor.advisorGuambe, Egídio-
dc.contributor.authorRomão, Calvino Passaga-
dc.date.accessioned2023-07-25T11:27:51Z-
dc.date.available2023-07-25T11:27:51Z-
dc.date.issued2023-05-19-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle258/794-
dc.description.abstractIn the path of improving the provision of public services, as one of the main objectives of the reform of the Mozambican public sector, the strategic use of information and communication technologies (ICTs), in particular the internet, has become an important vector for the realization of main guidelines for administrative reform (CIRESP, 2001; CPinfo and CIRESP, 2005). In Mozambique, the Global Public Sector Reform Strategy (EGRSP) was an important milestone in the digitization of public administration. However, the main actions of this digitization process, in a first phase, were concentrated on central administration, excluding local administration. With the outbreak of the Covid-19 pandemic, public administration in its entirety reinvented itself to continue providing services to citizens, with the main tool used to achieve this objective being ICTs. In this context, this dissertation sought to explore the digitalization of municipal services and its challenges in the Municipal Council of Vila de Quissico (CMVQ). The dissertation also described the dynamics of the implementation process of the Virtual Municipal Secretariat in the Municipal Council of Vila de Quissico, as well as we analyzed the nature of the SMV services provided to citizens in the CMVQ, and identified the gains, challenges and perspectives of the SMV in the municipality of village of Quissico. In order to reach the objectives of the dissertation, we resorted to a qualitative and quantitative approach, which allowed us to collect elucidations and fundamental data for the research. From the analysis carried out, it was possible to verify that the digitization of municipal services, despite being a new phenomenon in the Mozambican municipal administration, brings numerous benefits to the provision of municipal services. However, it still faces many challenges for its implementation, namely the lack of financial resources on the part of the municipalities to give sustainability to the digitization process; the lack of human and institutional resources, the digital illiteracy of most civil servants, as well as the lack of popular culture in the use of ICTs, among others. In order to reverse this scenario, it is important to have a policy for the digitization of municipal services, as well as to carry out civic education campaigns on matters related to ICTs.en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.rightsopenAcessen_US
dc.subjectConselho Municipalen_US
dc.subjectVila de Quissicoen_US
dc.subjectDigitalização de serviçosen_US
dc.subjectServiços públicosen_US
dc.subjectSecretaria Municipal Virtualen_US
dc.subjectDigitization of Servicesen_US
dc.subjectVirtual Municipal Secretariaten_US
dc.titleDigitalização dos serviços municipais. avaliação da implementação da secretaria municipal virtual no município da vila de Quissicoen_US
dc.typethesisen_US
dc.description.resumoNa senda da melhoria da prestação de serviços públicos, como um dos principais objectivos da reforma do sector público moçambicano, o uso estratégico das tecnologias de informação e comunicação (TICs), em particular a internet, transformou-se num importante vector para a concretização das principais orientações da reforma administrativa (CIRESP, 2001; CPinfo e CIRESP, 2005). Em Moçambique, a Estratégia Global da Reforma do Sector Público (EGRSP) foi um marco importante na digitalização da administração pública. Contudo, as principais acções deste processo de digitalização, numa primeira fase, concentraram-se na administração central, excluindo a administração local. Com a eclosão da pandemia da Covid-19, a administração pública na sua total extensão reinventou-se para dar continuidade à provisão de serviços aos cidadãos, sendo que a principal ferramenta usada para o alcance deste objectivo são as TIC's. Neste contexto, esta dissertação buscou explorar a digitalização dos serviços municipais e os seus desafios no Conselho Municipal da Vila de Quissico (CMVQ). A dissertação descreveu ainda as dinâmicas do processo de implementação da Secretaria Municipal Virtual no Conselho Municipal da Vila de Quissico, bem como analisamos a natureza dos serviços da SMV prestados aos cidadãos no CMVQ, e identificamos os ganhos, desafios e perspectivas da SMV no município da vila de Quissico. Para o alcance dos objectivos da dissertação, recorremos a abordagem qualitativa e quantitativa, que permitiram colher elucidações e dados fundamentais para a pesquisa. Da análise feita, foi possível constatar que a digitalização dos serviços municipais, apesar de ser um fenómeno novo na administração municipal moçambicana, traz inúmeros benefícios para a prestação de serviços municipais. Contudo, ainda enfrenta muitos desafios para a sua implementação, nomeadamente a falta de recursos financeiros próprios por parte dos municípios para dar sustentabilidade ao processo de digitalização; a falta de recursos humanos e institucionais, a iliteracia digital de boa parte dos funcionários públicos, bem como a falta de cultura popular no uso das TIC's, entre outros. Para se inverter este senário é importante que haja uma política de digitalização de serviços municipais, bem como levar-se a cabo campanhas de educação cívica em matérias ligadas as TIC's.en_US
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