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dc.contributor.advisorBussotti, Lucas-
dc.contributor.authorChabango, Arlete Sive-
dc.date.accessioned2023-07-24T07:58:15Z-
dc.date.issued2022-09-30-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle258/792-
dc.description.abstractIs factual that education is a main means for the development of any country. In this research i propose to focus on the National Education System of Cuba with the National Education System in force in Mozambique, focusing on the impact of the cooperation that these two countries have. There are several aspects addressed in this work because the way the education system is structured in a particular country is different for another. However, there are some similarities between the education systems of the countries in question as we see their functioning, their organization and their educational laws. Through the use of applied qualitative methodology that aims to generate knowledge for practical application aimed at solving specific problems of local interest and also due to the complexity of the subject and data sources, a descriptive research was carried out, involving bibliographic and documentary survey and interviews, which fundamentally allowed to conclude that there are common traits between the National Education System of Cuba and that of Mozambique; it is noted that there are several aspects in common, which leads to the idea that Mozambique did not imitate the Cuban system and that bilateral cooperation between the two countries has brought significant and very beneficial results in the area of teacher training and adult education for Mozambique, especially since it has a low quality education systemen_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.rightsopenAcessen_US
dc.subjectCooperação bilateralen_US
dc.subjectCubaen_US
dc.subjectMoçambiqueen_US
dc.subjectSistema Nacional de Educaçãoen_US
dc.subjectBilateral cooperationen_US
dc.subjectNational Education Systemen_US
dc.titleImpacto da cooperação Cuba - Moçambique no desenvolvimento da educação em Moçambiqueen_US
dc.typethesisen_US
dc.description.embargo2023-07-13-
dc.description.resumoÉ factual que a educação é um meio principal para o desenvolvimento de um país. Na presente pesquisa, proponho-me a debruçar sobre o Sistema Nacional de Educação de Cuba com o Sistema Nacional de Educação vigente em Moçambique, focando no impacto da cooperação que estes dois países possuem. São diversos aspectos tratados neste trabalho pois a forma como está estruturado o sistema de educação de um determinado país é diferente para outro. Todavia, existem algumas coadunações entre os sistemas de educação dos países em referência pois, vemos o seu funcionamento, sua organização e suas leis educacionais. Através do recurso a metodologia qualitativa aplicada que objectiva gerar conhecimentos para aplicação prática dirigidos à solução de problemas específicos de interesse local e também devido a complexidade do assunto e fontes de dados, foi feita uma pesquisa descritiva, envolvendo levantamento bibliográfico e documental e entrevistas, que permitiram concluir fundamentalmente que, existem traços comuns entre o Sistema Nacional de Educação de Cuba e o de Moçambique; nota-se que há vários aspectos em comum, o que remete a ideia de que Moçambique não imitou o sistema de Cuba e que a cooperação bilateral entre os dois países trouxe resultados significativos e bastante benéficos na área de formação de professores e educação de adultos para Moçambique, sobretudo que possui um sistema de ensino de baixa qualidadeen_US
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