Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/781
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGuro, Manuel Zianja-
dc.contributor.authorErnesto, António-
dc.date.accessioned2023-05-23T11:06:08Z-
dc.date.available2023-05-23T11:06:08Z-
dc.date.issued2023-04-01-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle258/781-
dc.description.abstractThe present research aims to analyse the phenomenon of school dropout in the Marista School of Manhiça district. It had a perspective of qualitative research combined with descriptive matters and incorporating some quantitative analysis based on official statistics from Department of Education. For the collection of data, it was the survey or inquiry and non- structured interview, which were applied to the teachers, parents or the guardians and the headmasters of the institution, The main issue was formulated in the following way: What are the causes and factors of school dropout in the Marista School of Manhiça district. The study or research involved more or less 56 people who were inquired and interviewed, and they were able to answer, among different socioeconomic professional categories, such as: the headmasters (3), teachers (33) making almost 49,3% of teachers, parents and the guardian of education (20). After analysing the collected data, there was an observation of significative average of school dropout; many pupils/students have great difficulties in remaining or staying motivated to invest on school learning. This reality occurs because of following causes (low average of students, disinterest, sexual abuse and harassment, consumption of alcohol and drugs, low level of education of parents, seasonal employment, teachers without motivation and absences) and there are also some factors (low preparation in previous classes, social stability or conditions, schools without vacances during the registrations) and others elements such as: inadequate didactics materials, irrelevant curriculum towards the local context and unadopted to school, school absenteeism, precoce paternity, low socioeconomic level of the families and lack of incentive from parents. There is a need of having new strategies of promotion and appreciation of the school learning, which are largely neglected towards the understanding of the major relevance of professional activity less qualified.en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.rightsopenAcessen_US
dc.subjectAbandono escolaren_US
dc.subjectEscola Marista da Manhiçaen_US
dc.subjectAproveitamento pedagógicoen_US
dc.subjectProcesso de ensino - aprendizagemen_US
dc.titleCausas e factores que influenciam a ocorrência do abandono escolar de alunos: um estudo de caso na Escola Marista da Manhiçaen_US
dc.typethesisen_US
dc.description.resumoO presente trabalho, que teve como objectivo analisar o fenómeno do abandono escolar na escola Marista da Manhiça, teve uma perspectiva de pesquisa qualitativa e de carácter descritivo, incorporando a análise quantitativa a partir das estatísticas oficiais do Sector de Educação. Para recolha de dados, foi usada o questionário e a entrevista não-estruturada, critério aplicado aos professores, pais e encarregados de educação, e directores da escola. A questão de partida foi formulada nos seguintes termos: Que causas e factores influenciam o Abandono Escolar na Escola Marista da Manhiça? Não obstante, o estudo inquiriu um total de 56 indivíduos que responderam ao questionário e entrevista, sendo de diferentes categorias sócio-profissionais: directores (3), professores (33) que correspondem a 49,3 % do número de professores, pais e encarregados de educação (20). Após uma análise dos dados colectados, foi observado que há uma taxa significativa de insucesso e abandono escolar: muitos alunos têm realmente dificuldade em permanecer motivados para investir nas aprendizagens escolares. Esta realidade deve-se a diferentes causas (Baixo rendimento de aluno, desinteresse, indisciplina, abuso e assédio sexual, consumo de drogas/alcoolismo, baixo nível de escolaridade dos pais, trabalho caseiro/emprego sazonal, falta de motivação e absentismo dos professores) e a vários factores: (a fraca preparação inicial nas classes prévias, instabilidade social/condições sociais, falta de vagas noutras escolas dando compasso de espera) e outros elementos adicionais, tais como: materiais didácticos pouco adequados, currículo irrelevante para o contexto, inadaptação à escola, paternidade precoce, baixo nível sócio-económico das famílias e ausência de incentivo por parte dos pais. Detecta-se a necessidade de novas estratégias de promoção e de valorização das aprendizagens escolares, ainda largamente negligenciadas face à percepção de maior relevância da actividade profissional pouco qualificada.en_US
Appears in Collections:DEA - FACED - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2023 - Ernesto, António .pdf5.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.