Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/758
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBuque, Domingos-
dc.contributor.authorMathe, Simião Salvador-
dc.date.accessioned2023-03-20T07:00:59Z-
dc.date.available2023-03-20T07:00:59Z-
dc.date.issued2021-08-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle258/758-
dc.description.abstractThis research work investigates subtractive bilingualism in the Department of Language Sciences of the Faculty of Language Sciences and Communication at the Pedagogical University of Mozambique. Specifically, the study aimed not only to identify the causes and impact of subtractive bilingualism among students in the Language Department of the Faculty of Language Sciences, Communication and Arts at the Pedagogical University, but also to analyze these causes and impact and propose mitigation strategies for subtractive bilingualism in teaching a new language. In methodological terms, the work falls within a qualitative approach, having used semi-structured interviews, document analysis and observations for data collection in order to answer the research questions. Because data collection took place in the period in which social distancing had been established as a preventive measure against the pandemic of COVID-19, the interviews with teachers and students participating in the study were in a virtual form, through the Zoom platform. From the triangulated analysis of the collected data, it was concluded that the causes of subtractive bilingualism among the students of the selected course are the lack of opportunities for using their first language throughout the course and the students' negative attitude towards their first language as well as the lack of knowledge about subtractive bilingualism phenomenon by students and lecturers. A remarkable impact of this linguistic phenomenon among the students is that English has become the language in which they have the most language knowledge and confidence. That is, their linguistic and communicative competences are more refined in English than in their first language, which in this case is Portuguese. As a recommendation, the study points out the need to elucidate the students and teachers about Subtractive Bilingualism and to create more explicit opportunities for the use of the students' first language.en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.rightsopenAcessen_US
dc.subjectBilinguismoen_US
dc.subjectBilinguismo subtractivoen_US
dc.subjectEnsino bilingueen_US
dc.subjectEnsino e aprendizagem de L2.en_US
dc.titleO bilinguismo subtractivo em estudantes do ensino superior: causas, seu impacto e sugestões para a sua mitigação: o caso da Faculdade de Ciências da Linguagem, Comunicação e artes da Universidade Pedagógicaen_US
dc.typethesisen_US
dc.description.resumoEste trabalho de pesquisa investiga o bilinguismo subtractivo no Departamento de Ciências da Linguagem da Faculdade de Ciências de Linguagem e Comunicação da Universidade Pedagógica de Moçambique. Especificamente, o estudo visava não só identificar as causas e o impacto do bilinguismo subtractivo entre os estudantes do Departamento de Ciências da Linguagem da Faculdade de Ciências da Linguagem, Comunicação e artes da Universidade Pedagógica como também analisar essas causas e impacto e propor estratégias de mitigação do bilinguismo subtractivo no ensino de uma nova língua. Em termos metodológicos, o trabalho enquadra-se numa abordagem qualitativa, tendo recorrido a entrevistas semiestruturadas, análise documental e observações para a recolha de dados de modo a responder às perguntas da pesquisa. Porque a recolha de dados decorreu no período em que se havia estabelecido o distanciamento social como medida preventiva contra a pandemia da COVID-19, as entrevistas com docentes e discentes participantes do estudo foram de forma virtual, através da plataforma Zoom. Da análise triangulada dos dados recolhidos, concluiu-se que as causas do bilinguismo subtractivo entre os estudantes do curso selecionado são a falta de oportunidades para uso da sua língua primeira ao longo do curso e a atitude negativa dos estudantes relativamente à sua primeira língua bem como o desconhecimento do fenómeno bilinguismo subtractivo entre os estudantes e os docentes. Um impacto notável deste fenómeno linguístico entre os estudantes é o facto de a língua inglesa ter se tornado a língua na qual têm mais conhecimentos linguísticos e mais confiança. Isto é, as suas competências linguística e comunicativa estão mais apuradas na língua inglesa do que na sua primeira língua, que no caso vertente é o português. Como recomendação, o estudo aponta a necessidade de elucidação dos estudantes e docentes sobre o Bilinguismo Subtractivo e criação de mais oportunidades explicitas para o uso da primeira língua dos estudantes.en_US
Appears in Collections:DOGE - FACED - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2021 - Mathe, Simião Salvador.pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.