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dc.contributor.advisorMutimucuio, Inocente Vasco-
dc.contributor.authorSamuel, Lurdes João Manuel-
dc.date.accessioned2023-03-20T07:00:05Z-
dc.date.available2023-03-20T07:00:05Z-
dc.date.issued2020-06-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle258/756-
dc.description.abstractThis assignment is about the role of family in the process of psychological development of the young people at University of São-Tomás de Mozambique, where it was tried to analyze to what extent the family carries out its influence in this process. The point of t he investigation is concerned to the necessity of analyzing the level of perception of the family in the psychological development of young people. The overall aim of the research consisted in analyzing the influence of family system in psychological development of young people from eighteen up to twenty- four years of age, at University of São-Tomás de Mozambique. The choice of this interval of age is because the same presents a moment of big inside conflicts in the tender age, in which the author, experiences this situation frequently. The questions of the research had the perspective of verifying the physical and psychological changes that occur in young people development and, by the end, the layout of the relationship and following up of the familiar system. Concerning the methodological plan, it is about the theoretical-empiric research, and the way of the way of dealing with the information is qualitative, with descriptive typology associated to a subject matter. It was carried out a semi-structured interview with the fathers and the education guardians, fact that resulted in major interaction and collection of more evidences about the issue in analysis. It was also used inquiry and diagnostic test of the familiar system in young people and still in the respective education guardians with twenty- four participants for exhibition, in which twelve were young people and the other twelve were fathers and/or education guardians. The results tell the existence of influence of the familiar system in the process o f psychological development of young people. Consequently, it was found out that not all the students inquired had information related to their physical and psychological changes inside the familiar system, but precisely at school. It was also clear that familiar chat is a crucial tool for psychosocial development of young people and that the family carries out an influence in psychosocial development of young people.en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.rightsopenAcessen_US
dc.subjectSistema familiaren_US
dc.subjectDesenvolvimento psicossocialen_US
dc.subjectJovemen_US
dc.subjectUniversidade São Tomás de Moçambiqueen_US
dc.titleAnálise da influência do sistema familiar no desenvolvimento psicossocial de jovens dos 18 aos 24 anos na Universidade São Tomás de Moçambique - Maputoen_US
dc.typethesisen_US
dc.description.resumoA presente dissertação trata do papel da família no processo de desenvolvimento psicossocial do jovem na Universidade São Tomás de Moçambique, onde se procurou analisar até que ponto a família exerce a sua influência neste processo. O problema da investigação diz respeito à necessidade de analisar o nível de participação da família no processo de desenvolvimento psicossocial do jovem. O objectivo ge ral da pesquisa consistiu em analisar a influência do sistema familiar no desenvolvimento psicossocial de jovens dos 18 aos 24 anos, na Universidade São Tomás de Moçambique. A escolha desta faixa etária se justifica por representar um momento de grandes co nflitos internos na juventude e onde a autora vivencia com frequência situação. As perguntas de pesquisa tinham em vista verificar as transformações físicas e psicológicas que ocorrem nos jovens, o grau de percepção do sistema familiar sobre o desenvolvimento do jovem e, por fim, os modelos de relacionamento e acompanhamento do sistema familiar. Quanto ao plano metodológico, trata-se de uma pesquisa de natureza teórico-empírica, quanto ao tratamento de dados é qualitativa, com uma tipologia descritiva associada a um caso de estudo. Foi aplicada uma entrevista semiestruturada aos pais e encarregados de educação que permitiu maior interacção e recolha de mais subsídios sobre o problema em causa. Também foram aplicados o questionário e o teste aperceptivo do sistema familiar aos jovens e aos respectivos encarregados de educação com 24 participantes de amostra, sendo 12 jovens e 12 pais e/ou encarregados de educação. Os resultados revelam a existência da influência do sistema familiar no processo do desenvolvimento psicossocial do jovem. Por conseguinte, foi constatado que todos os estudantes inquiridos não obtiveram a informação relativa às suas mudanças físicas e psicológicas no seio do sistema familiar, mas sim na escola. Também ficou demonstrado, que o diálogo familiar é uma ferramenta fundamental para o acompanhamento psicossocial do jovem e que a família exerce uma influencia no desenvolvimento psicossocial do jovem.en_US
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