Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/588
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSoroule, Stephen-
dc.contributor.authorMutemba, Balbina Jael da Conceição-
dc.date.accessioned2021-11-01T11:21:04Z-
dc.date.available2021-11-01T11:21:04Z-
dc.date.issued2001-09-01-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle/258/588-
dc.description.abstractThe limite concept, a basic concept for calculus courses has been reported as a difficult concept for the students around the world. As a teacher at a secondary school and as a lecturer at the Eduardo Mondlane University I perceived the students'difficulties when encountering this concept. The present study scrutinizes the students'understanding of the concept of limit of a function. I borrowed the concepts "concept image and concept definitions"from Tall and Vinner (1981) to establish the students'mental images and definitions of the limit concept. Since mental images can only come into being within a representation, I concerned myself with how the students worked the numerical, algebraic and graphical representations and how they switched from one representation to another, drawing on Douady's (1986) work. Two classes of two schools, one in Maputo and other in Quelimane were chosen for the present study. A task was administerd and nine students, four from Maputo and five from Quelimane, were interviewed with the goal deeping the students'thinking when tackling the limit concept. The results of the research showed tha students'concept definitions of a limit of a funtion might be split into two broad categories. The first category encompassed the defitions that suggested a dynamic nature which were classified as approach and continuity. Alternatively, the students'definitions indicated a staatic concept definition, using the words interval, neighborhood or the formal definition with the simbols and were included in the categories notations/algebraic calculation, boundary and formal definition. Similarly, the students'images included the asymptotic and the motion picture. Adding to these two categories three static concept images were classified: the barrier, the value correspondence and the procedural. moreover , i established the relationship between the different representation systems and students'concept images used in the solution process. in addition, I ascentained students'connections between images associated to the context and those generated from the mathematics in a daily life problem.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUniversidade de Witwatersranden_US
dc.subjectMatemáticaen_US
dc.subjectConceito limiteen_US
dc.titleThe Mozambican students understanding of the concept limit of a function: a case studyen_US
dc.typethesisen_US
dc.embargo.termsopenAcessen_US
dc.description.resumoO conceito limite, um conceito básico para cursos de cálculo, tem sido relatado como um conceito difícil para estudantes de todo o mundo. Como professora de uma escola secundária e como docente da Universidade Eduardo Mondlane percebi as dificuldades dos alunos em deparar com este conceito. O presente estudo examina a compreensão dos alunos sobre o conceito de limite de uma função. Eu peguei emprestado os conceitos "imagem conceitual e definições de conceito" de Tall e Vinner (1981) para estabelecer as imagens mentais dos alunos e as definições do conceito de limite. Como as imagens mentais só podem surgir dentro de uma representação, preocupei-me em como os alunos trabalhavam as representações numéricas, algébricas e gráficas e como eles mudavam de uma representação para outra, baseando-me no trabalho de Douady (1986). Duas turmas de duas escolas, uma em Maputo e outra em Quelimane foram escolhidas para o presente estudo. Uma tarefa foi administrada e nove alunos, quatro de Maputo e cinco de Quelimane, foram entrevistados com o objetivo de aprofundar o pensamento dos alunos no enfrentamento do conceito de limite. Os resultados da pesquisa mostraram que as definições dos alunos sobre o conceito de limite de uma função podem ser divididas em duas grandes categorias. A primeira categoria abarcou as defições que sugeriam um caráter dinâmico que foram classificadas em aproximação e continuidade. Alternativamente, as definições dos alunos indicaram uma definição de conceito estática, utilizando as palavras intervalo, vizinhança ou a definição formal com os símbolos e foram incluídas nas categorias notações / cálculo algébrico, fronteira e definição formal. Da mesma forma, as imagens dos alunos incluíam o assintótico e o cinema. Somando-se a essas duas categorias três imagens conceituais estáticas foram classificadas: a barreira, a correspondência de valores e a procedural. além disso, estabeleci a relação entre os diferentes sistemas de representação e as imagens conceituais dos alunos utilizadas no processo de solução. além disso, avaliei as conexões dos alunos entre as imagens associadas ao contexto e aquelas geradas a partir da matemática em um problema da vida cotidiana.en_US
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado - BCE

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2001 - Mutemba, Balbina Jael da Conceição.pdf3.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.