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dc.contributor.advisorMutimucuio, Inocente Vasco-
dc.contributor.advisorTembe, Cristina A.-
dc.contributor.authorNhambire, Elisa Eda-
dc.date.accessioned2021-09-09T10:51:18Z-
dc.date.available2021-09-09T10:51:18Z-
dc.date.issued2005-10-05-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle/258/431-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Desenvolvimento Curricular e Instrucionalen_US
dc.description.abstractThis study investigates the update that the teaching of Geography at the Commercial School of Maputo assumes in face of the demands of the job market. The problem and the lack of a Geography update implemented since 1983 at that school. Therefore, the question, the general research question and how to adjust the Geography program at the Commercial School of Maputo to the current demands of the job market. To answer the general question, the study uses a qualitative approach to development research. For the collection of data, a sample of 67 participants was selected, distributed among five groups of stakeholders, namely teachers of Geography, students, graduates, employers and a technician in the area of curricular planning of the National Directorate of Technical Education in the Ministry of Education and Culture. From the evaluation of the current program and the needs assessment, it was found that the program has contents that are out of step with the current national and international social and economic development and the Geographic Sciences and the curriculum of the basic level accounting course disintegrated, distancing itself from the required skills. in the job market. The result of this study is a lesson plan that serves as an example of the realization of a competency-based curriculum that can adjust to the context of employment. The conclusions of this study point to the need to adjust the program to the requirements of the job market, which involves updating and integrating content and applying student-centered education to train competent technicians. Finally, the study recommends the reform of the Geography program of the Accounting course at the Commercial School of Maputo and of Technical-Professional Education for the training of competent technicians and the involvement of all stakeholders linked to the teaching-learning process since the from conception, through implementation, to evaluation, so that curriculum changes are meaningful(TRADUÇÃO NOSSA)en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.subjectEnsino técnico-profissionalen_US
dc.subjectEscola Comercial de Maputoen_US
dc.subjectPlano curricularen_US
dc.subjectEnsino de geografiaen_US
dc.titleActualização do ensino de geografia na Escola Comercial de Maputoen_US
dc.typethesisen_US
dc.embargo.termsopenAcessen_US
dc.description.resumoEste estudo investiga a actualização que o ensino da Geografia na Escola Comercial de Maputo assume face as exigências do mercado de emprego. O problema e a falta da actualização de Geografia implementado desde 1983 naquele estabelecimento de ensino. Por isso, a questão, a questão geral de pesquisa e como ajustar o programa de Geografia na Escola Comercial de Maputo as exigências actuais do mercado de emprego. Para responder a questão geral, o estudo tem como metodologia, a abordagem qualitativa do tipo pesquisa de desenvolvimento. Para a recolha de dados foi seleccionado uma amostra de 67 participantes distribuídas em cinco grupos de intervenientes, nomeadamente professores de Geografia, estudantes, graduados, empregadores e um técnico da área de planificação curricular da Direcção Nacional do Ensino Técnico no Ministério da Educação e Cultura. Da avaliação do programa actual e da avaliação de necessidades constatou-se que o programa apresenta conteúdos desajustados ao actual desenvolvimento social e económico nacional e internacional e desintegrados as Ciências Geográficas e do currículo do curso de contabilidade do nível básico, distanciando-se das competências exigidas no mercado de emprego. O resultado deste estudo e um plano de lição que serve de exemplo de concretização de um currículo baseado em competências que pode se ajustar ao contexto do emprego. As conclusões deste estudo apontam para a necessidade de ajustar o programa as exigências do mercado de emprego, o que passa pela actualização e integração dos conteúdos e pela aplicação do ensino centrado no estudante para a formação de técnicos competentes. Por fim., o estudo recomenda a reforma do programa de Geografia do curso de Contabilidade na Escola Comercial de Maputo e do Ensino Técnico -Profissional para a formação de técnicos competentes e o envolvimento de todos os intervenientes ligados ao processo de ensino-aprendizagem desde a concepção, passando pela implementação, ate a avaliação, para que as mudanças curriculares sejam significativasen_US
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