Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/418
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorVos, Francisca Pauline-
dc.contributor.authorPinto, Assane Rassul Alexandre-
dc.date.accessioned2021-09-08T10:04:51Z-
dc.date.available2021-09-08T10:04:51Z-
dc.date.issued2004-08-01-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle/258/418-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Educação em Ciências Naturais e Matemáticaen_US
dc.description.abstractThis study aims to: (i) explore statistical information in newspapers and other publications in the development of statistical teaching materials in Social Sciences courses taught at the Social Sciences Training and Research Unit (UFICS); (ii) evaluate the effects that these teaching support instruments have on students' cognition of content and; (iii) contribute with recommendations that lead to the improvement of the teaching material of statistics and, therefore, the effectiveness of the teaching and learning process of this subject. For the study, the researcher developed didactic material, based on articles from the newspaper (NOTICIAS) and magazine “XITIMELA”, having selected texts with statistical information of social and economic scope according to the teaching objectives of the formal curriculum in force at UFICS. The materials were prepared according to the instructional material design and development processes; the contents were developed taking into account the formal curriculum in force at the EMU and the instructional activities were designed, with a greater focus on the inductive approach, open questions, computer use and group work. The study involved 60 students from the 2nd year of bachelor's degree in Social Sciences from the academic year 2002/2003, for eight consecutive weeks with a workload of three hours per week. The sessions were guided by two monitors of the discipline and accompanied by the professor of the discipline. Data were collected from students through three assessment instruments: questionnaire, direct observation and semi-structured interviews. From the three assessment instruments applied, the results allowed to conclude that the didactic material innovated, and used according to an inductive approach, and applicable to the teaching of Statistics. The same material led students not only to have a more positive attitude towards Statistics, but, above all, it led them to understand that Statistics is not dissociated from the context of real life, which is important for the development of the ability to reading, analyzing and interpreting statistical information. In the set of recommendations and suggestions, it is emphasized that teachers should always develop authentic and realistic materials to motivate students, as well as, in conducting classes, tasks and exercises appropriate to their context and interest.(TRADUÇÃO NOSSA)en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.subjectProcesso de ensino-aprendizagemen_US
dc.subjectPlano curricularen_US
dc.subjectEnsino de estatísticaen_US
dc.subjectUso do computadoren_US
dc.titleExploração de materiais instrucionais produzidos com base em artigos de jornais e outras publicações correntes e seus efeitos comportamentais, cognitivos e afectivos no estudanteen_US
dc.typethesisen_US
dc.embargo.termsopenAcessen_US
dc.description.resumoEste estudo tem por objectivos: (i) explorar a informação estatística em jornais e outras publicações no desenvolvimento de materiais de ensino de estatística em cursos de Ciências Sociais ministrados na Unidade de Formação e Investigação em Ciências Sociais (UFICS); (ii) avaliar os efeitos que estes instrumentos de apoio ao ensino produzem na cognição dos conteúdos pelos estudantes e; (iii) contribuir com recomendações que conduzam ao melhoramento do material de ensino da estatística e, por conseguinte, a eficácia do processo de ensino e aprendizagem desta cadeira. Para o estudo, o investigador desenvolveu material didáctico, baseado em artigos do jornal (NOTICIAS) e revista “XITIMELA”, tendo seleccionado textos com informação Estatística de âmbito social e económico de acordo com os objectivos de ensino do currículo formal em vigor na UFICS. Os materiais foram elaborados de acordo com os processos de concepção e desenvolvimento de materiais instrucionais; os conteúdos foram desenvolvidos tomando em conta o currículo formal em vigor na UEM e as actividades de instrução foram concebidas, dado maior incidência a abordagem indutiva, perguntas abertas, uso de computador e trabalho em grupo. O estudo envolveu 60 estudantes do 2º ano de bacharelato em Ciências Sociais do ano lectivo 2002/2003, durante oito semanas consecutivas com a carga horária de três horas por semana. As sessões foram orientadas por dois monitores da disciplina e acompanhados pelo professor da disciplina. Foram recolhidos dados junto dos alunos através de três instrumentos de avaliação: questionário, observação directa e entrevista semi-estruturadas. A partir dos três instrumentos de avaliação aplicados, os resultados permitiram concluir que o material didáctico inovado, e utilizado segundo uma abordagem indutiva, e aplicável para o ensino de Estatística. O mesmo material levou os estudantes não só a terem uma atitude mais positiva em relação a Estatística, como, sobretudo, levou-os a entender que a Estatística não esta dissociada do contexto de vida real, o que revela importante para o desenvolvimento da capacidade de leitura, analise e interpretação de informação estatística. No conjunto de recomendações e sugestões, destaca-se que os professores devem desenvolver sempre materiais autênticos e realísticos para motivar os estudantes, bem como privilegiar, na condução das aulas, tarefas e exercícios adequados ao contexto e interesse dos mesmosen_US
Appears in Collections:DECNM - FACED - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2004 - Pinto, Assane Rassul Alexandre.pdf3.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.