DSpace Repository

Aposentação dos funcionários públicos: estudo do processo de reforma dos professores nos Serviços Distrital da Educação Juventude e Tecnologia (SDEJT) de Chókwè – (2019-2021)

Show simple item record

dc.contributor.advisor Guambe, Egidio
dc.contributor.author Sololo, José Humberto
dc.date.accessioned 2024-05-22T11:45:22Z
dc.date.issued 2024-04-01
dc.identifier.uri http://www.repositorio.uem.mz/handle258/975
dc.description.abstract The present research analyzes the process of teacher’s retirement in the Chókwè District education youth and technology services (2019-2021), this takes into account the observance of administrative principles in retirement of teachers. The research brings some practical foundations that explain the functioning of the public administration in the retirement of teachers. The general objective of this research is to analyze the dynamics of teacher’s retirement at the SDEJT in Chókwè. Specifically, the research characterizes the administrative procedures inserted in the teacher’s retirement, and identifies the main difficulties that condition the retirement process in the SDEJT in Chókwè. Methodologically, the work is of a qualitative and quantitative nature that combines with descriptive research (bibliographic survey, interviews and surveys). It was then discussed and analyzed data, that led us in the of the conclusions of this research. The literature review focused on the present work brings us different theoretical approaches that explain the process of workers retirement in various aspects, such as meaning, perspectives and phases of retirement. Field work shows us that the main determinant of teacher retirement in the SDEJT in Chókwè, it is determined by the teachers request after the length of service time, and in few cases by the age stipulated by law. Data collected in this research led us to the conclusion: that the process of teacher’s retirement at the SDEJT in Chókwè is slow and conditioned by factors such as: excessive bureaucracy, weak coordination of departments linked to the retirement process and the weak use of communication and information technologies in the process en_US
dc.language.iso por en_US
dc.publisher Universidade Eduardo Mondlane en_US
dc.rights openAcess en_US
dc.subject Gestão pública en_US
dc.subject Aposentação en_US
dc.subject Funcionários públicos en_US
dc.subject Processo de reforma en_US
dc.subject Public management en_US
dc.subject Retirement en_US
dc.subject Public workers en_US
dc.subject Reform process en_US
dc.title Aposentação dos funcionários públicos: estudo do processo de reforma dos professores nos Serviços Distrital da Educação Juventude e Tecnologia (SDEJT) de Chókwè – (2019-2021) en_US
dc.type thesis en_US
dc.description.embargo 2024-05-02
dc.description.resumo Esta Dissertação discute aspectos inerentes aos processos administrativos, procedimentos protocolares e tratamento técnico adminitrativo aplicado ao processo de aposentação. A dissertação é intitulada: “Aposentação dos Funcionários Públicos: Estudo do processo de Reforma dos professores nos Serviços Distrital da Educação Juventude e Tecnologia (SDEJT) de Chókwè – (2019-2021) ”. A presente dissertação tem como objectivo geral analisar as dinâmicas de implementação de procedimentos de aposentação dos professores no SDEJT de Chókwè. O problema subjacente ao trabalho visa estudar os factores que condicionam as dinâmicas da implementação de procedimentos de aposentação dos professores no SDEJT de Chókwè. Para o alcance dos objectivos da dissertação, recorremos a abordagem qualitativa e quantitativa, que permitiram colher elucidações e dados fundamentais para a pesquisa. Esta dissertação teve como suporte a teoria da Nova Gestão Publica, que trás um conjunto de fundamentos que visão a melhoria da eficiência dos processos administrativos. Da análise feita, foi possível constatar que as dinâmicas de implementação de procedimentos de aposentação dos professores no SDEJT de Chókwè são condicionadas pelos factores como: coordenação de diferentes departamentos e uso das TICs nos procedimentos administrativos. Para se inverter este senário recomenda-se nesta pesquisa que haja capacitação dos técnicos da área de gestão de recursos humanos para uma correcta gestão do processo de aposentação dos professores, dentro do contexto da Nova Gestão Pública en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account