dc.contributor.author |
Pinto, Sónia Basílio |
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dc.contributor.author |
Bolacha, Natália Helena da Fonseca |
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dc.date.accessioned |
2024-04-01T12:06:31Z |
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dc.date.available |
2024-04-01T12:06:31Z |
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dc.date.issued |
2022 |
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dc.identifier.other |
https://revistas.unilab.edu.br/index.php/njingaesape/article/view/1014/707 |
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dc.identifier.uri |
http://www.repositorio.uem.mz/handle258/889 |
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dc.description.abstract |
The present study discusses child marriage in Mozambique, practices, beliefs and
implications for girls' schooling in the rural context, focusing on primary schools in rural areas. It is
a theme that constitutes the epicenter of current concerns in the area of girls' education and society in general, given the involvement of various actors in order to ensure and promote the
rights of girls in communities, such as, for example, permanence in school and its completion in
regular time. Child marriage is one of the reasons that contribute to the early school dropout of girls
in primary education, and this fact has chain consequences, such as child maternity, female
illiteracy and loss of opportunities in the job market due to lack of professional skills. The main
argument of the study is that child marriage, its practices and beliefs in rural areas negatively
influence girls' schooling. The aim of the research is to understand the implications of child
marriage in the schooling of girls in the rural context and, more specifically, to discuss the legality
issues related to the prevention and combat of child marriage in the Mozambican context; present
the main causes of child marriage involving school-age girls; identify the associated endogenous
factors, practices and beliefs of child marriage in rural communities; to verify the exogenous factors
associated with child marriage practices in rural communities in complete primary schools and; to
describe the implications of child marriage on girls' schooling in the rural context. To meet these
objectives, the study was based on a qualitative methodological approach, using semi-structured
interviews and document analysis as data collection techniques and instruments. Based on the
analysis and discussion of the results, it is concluded that the implications of early marriage in the
schooling of girls in the rural context are the early school dropout of the girl associated with early
pregnancy, child maternity, diseases that make it impossible for the girl to continue studies at
subsequent levels and consequently not to be employed in the labor market. |
en_US |
dc.language.iso |
por |
en_US |
dc.publisher |
Revista Internacional de Culturas, Línguas Africanas e Brasileiras |
en_US |
dc.rights |
openAcess |
en_US |
dc.subject |
Casamento prematuro |
en_US |
dc.subject |
Escolarização |
en_US |
dc.subject |
Rapariga |
en_US |
dc.subject |
Contexto rural |
en_US |
dc.title |
O casamento prematuro em Moçambique: práticas, crenças e implicações na escolarização da rapariga no contexto rural |
en_US |
dc.type |
article |
en_US |
dc.description.resumo |
O presente estudo discute o casamento prematuro em Moçambique, práticas, crenças e
implicações na escolarização da rapariga no contexto rural, tendo como foco as escolas primárias
da zona rural. É uma temática que constitui o epicentro das atuais preocupações na área da
educação da rapariga e da sociedade em geral dado o envolvimento de diversos atores no sentido
de assegurar e promover os direitos da rapariga nas comunidades, como por exemplo, a
permanência na escola e a sua conclusão em tempo regular. O casamento prematuro constitui
uma das razões que contribuem para a desistência escolar precoce da rapariga no ensino
primário, e este fato tem consequências em cadeia, tais como, a maternidade infantil,
analfabetismo feminino e perda de oportunidades no mercado de emprego por falta de
competências profissionais. O principal argumento do estudo é que o casamento prematuro, suas
práticas e crenças no meio rural influencia negativamente na escolarização da rapariga. O objetivo
da pesquisa é de compreender as implicações do casamento prematuro na escolarização da
rapariga no contexto rural e, mais especificamente discutir as questões de legalidade relacionada
com a prevenção e o combate dos casamentos prematuros no contexto moçambicano; apresentar
as principais causas do casamento prematuro envolvendo a rapariga em idade escolar; identificar
os fatores endógenos associados, as práticas e as crenças de casamento prematuro nas
comunidades rurais; verificar os fatores exógenos associados as práticas de casamento
prematuro nas comunidades rurais nas escolas primárias completas e; descrever as implicações
do casamento prematuro na escolarização da rapariga no contexto rural. Para responder esses
objetivos, o estudo baseou-se na abordagem metodológica qualitativa, recorrendo como técnicas
e instrumentos de coleta de dados entrevista semiestruturada e análise documental. Com base na
análise e discussão dos resultados, conclui-se que as implicações do casamento prematuro na
escolarização da rapariga no contexto rural são a desistência escolar precoce da rapariga
associando-se a gravidez precoce, maternidade infantil, doenças que impossibilitam a rapariga de
continuar os estudos nos níveis subsequentes e consequentemente não se empregar no mercado
de trabalho |
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