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Sociocultural relevance of communication strategies of adolescent sexual and reproductive health programmes in Mozambique: a study of Programa Geração Biz activities in Nampula province

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dc.contributor.author Silva, Lurdes da Balbina Vidigal Rodrigues da
dc.date.accessioned 2024-03-21T12:00:36Z
dc.date.available 2024-03-21T12:00:36Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.other https://openjournals.ugent.be/af/article/id/60903/
dc.identifier.uri http://www.repositorio.uem.mz/handle258/864
dc.description.abstract Adolescent sexual and reproductive health (ASRH) challenges in Mozambique include early marriages, early pregnancies and HIV/AIDS. In 1999 the Programa Geração Biz (PGB) was created to address youths’ problems and improve their sexual and reproductive health (SRH). However, studies show Mozambican youths continue to be exposed to risks related to their SRH. Mozambique is a multicultural country but only 40% of Mozambicans speak Portuguese, the official language, while 93.5% of the population uses a Bantu language as their mother tongue. This raises an important issue – should PGB communication strategies (CS) take into account the country’s complex cultural reality? Studies recognise the role of culture in enhancing effective delivery of communication programmes. Concurrently, studies point to a lack of research analyzing CS of health campaigns. This paper’s aims are: (i) to examine PGB communication strategies; (ii) identify cultural challenges to these strategies; and (iii) determine the implications of these impediments for the PGB. Research methods included non-participant observation, in-depth interviews and focus group discussions. Research questions were based on the McGuire Communication/Persuasion Model, and data analyzed thematically using Nvivo Pro11. Results revealed the following: (i) interpersonal methods are used to deliver preventive messages, with sociocultural approaches often ignored or not used to reduce cultural barriers; (ii) cultural challenges identified include initiation rites, taboos surrounding sexuality, language and health terminologies, and parents’ attitudes towards early marriages; and (iii) these factors hinder effective delivery of pro en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Ghent University en_US
dc.rights openAcess en_US
dc.subject Communication strategies en_US
dc.subject Sexual and reproductive health en_US
dc.subject Programa Geração Biz en_US
dc.subject McGuire’s communication en_US
dc.subject Persuasion model en_US
dc.subject Cultural challenges en_US
dc.title Sociocultural relevance of communication strategies of adolescent sexual and reproductive health programmes in Mozambique: a study of Programa Geração Biz activities in Nampula province en_US
dc.type article en_US
dc.description.resumo Os desafios da saúde sexual e reprodutiva dos adolescentes (ASSR) em Moçambique incluem casamentos precoces, gravidezes precoces e VIH/SIDA. Em 1999, foi criado o Programa Geração Biz (PGB) para abordar os problemas dos jovens e melhorar a sua saúde sexual e reprodutiva (SSR). No entanto, estudos mostram que os jovens moçambicanos continuam expostos a riscos relacionados com a sua SSR. Moçambique é um país multicultural, mas apenas 40% dos moçambicanos falam português, a língua oficial, enquanto 93,5% da população usa uma língua bantu como língua materna. Isto levanta uma questão importante – devem as estratégias de comunicação (CS) do PGB ter em conta a complexa realidade cultural do país? Os estudos reconhecem o papel da cultura no reforço da implementação eficaz de programas de comunicação. Ao mesmo tempo, estudos apontam para a falta de pesquisas analisando a SC de campanhas de saúde. Os objetivos deste artigo são: (i) examinar as estratégias de comunicação do PGB; (ii) identificar desafios culturais a estas estratégias; e (iii) determinar as implicações destes impedimentos para o PGB. Os métodos de pesquisa incluíram observação não participante, entrevistas aprofundadas e discussões em grupos focais. As questões de pesquisa foram baseadas no Modelo McGuire de Comunicação/Persuasão e os dados foram analisados ​​tematicamente por meio do Nvivo Pro11. Os resultados revelaram o seguinte: (i) são utilizados métodos interpessoais para transmitir mensagens preventivas, sendo as abordagens socioculturais frequentemente ignoradas ou não utilizadas para reduzir as barreiras culturais; (ii) os desafios culturais identificados incluem ritos de iniciação, tabus em torno da sexualidade, linguagem e terminologias de saúde, e atitudes dos pais em relação aos casamentos precoces; e (iii) estes factores dificultam a transmissão eficaz das mensagens do programa. A conclusão é que a SC utilizada pelo PGB não tem suficientemente em conta o contexto sociocultural moçambicano. Os tabus em torno da sexualidade silenciaram a comunicação aberta a este respeito. As ideias de abstinência sexual, uso de preservativos e campanhas contra o casamento precoce opõem-se a certas orientações das iniciações tradicionais. en_US
dc.journal Afrika Focus en_US


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