dc.contributor.advisor |
Lage, Luís E. da S. |
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dc.contributor.author |
Tomás, Blaid Tó António Jeremias |
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dc.date.accessioned |
2023-10-18T12:13:19Z |
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dc.date.available |
2023-10-18T12:13:19Z |
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dc.date.issued |
2023-02-15 |
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dc.identifier.uri |
http://www.repositorio.uem.mz/handle258/815 |
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dc.description.abstract |
Urban mobility depends essentially on the planning model adopted for the territory, and on how
the practices resulting from that planning approach and integrate the modes and forms of
transport in the cities and their surroundings. Therefore, it constitutes a fundamental issue when
discussing urban development and quality of life of the population, this theme requires a global,
integrated and systemic reflection between mobility, territory planning and urban design. The
problem raised in this research is that the Metropolitan Area of Maputo, observes and promotes
the increase of displacements both in number and distance, due to the lack of technical capacity
of the authorities to proactively monitor the urban expansion, the development planning of
peripheral areas did not receive investment for the expansion and improvement of the already
deficient road network, in order to create alternative routes that facilitate and make mobility
more flexible. The failure to observe these aspects made the coverage of the public transport
network inefficient and ineffective. The main objective of this research is to analyse the impact
of planning and urban mobility on development: the case of the Maputo Metropolitan Area. To
achieve this objective, a mixed research method (qualitative and quantitative) was used, based on
an application survey and the use of questionnaires and bibliographic contents. These results
indicate that traffic capacity of arterial roads in urban areas has been saturated during peak hours
especially between Maputo and Matola and north of Maputo City Centre, there are insufficient
number of arterial roads complementary to national roads or other existing arterial roads. With
this, this research finds that there is an urgent and significant need to increase traffic capacity to
meet the growing demand for travel between Maputo City Center and the suburbs, the adoption
by the Ministry of Education and Human Development of a policy requiring students in public
secondary and technical vocational schools to enroll closer to home may also reduce demand at
bus stops. |
en_US |
dc.language.iso |
por |
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dc.publisher |
Universidade Eduardo Mondlane |
en_US |
dc.rights |
openAcess |
en_US |
dc.subject |
Mobilidade urbana |
en_US |
dc.subject |
Gestão da demanda |
en_US |
dc.subject |
Transporte público |
en_US |
dc.subject |
Área metropolitana |
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dc.subject |
Urban mobility |
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dc.subject |
Demand management |
en_US |
dc.subject |
Public transport |
en_US |
dc.subject |
Greater Maputo |
en_US |
dc.title |
Impacto do planeamento na mobilidade urbana para o desenvolvimento socioeconómico região metropolitana de Maputo |
en_US |
dc.type |
thesis |
en_US |
dc.description.resumo |
A mobilidade urbana depende essencialmente do modelo de planeamento adoptado para o
território, e da forma como as práticas resultantes desse planeamento abordam e integram os
modos e formas de transporte nas cidades e seus arredores. Portanto, constitui-se em um tema
fundamental quando se discute desenvolvimento urbano e qualidade de vida da população, esta
temática exige uma reflexão global, integrada e sistémica entre mobilidade, planeamento do
território e desenho urbano. O problema que se levanta nesta pesquisa é que a Área
Metropolitana de Maputo, observam e promovem o aumento das deslocações quer em número
quer em termos de distância, devido a falta de capacidade técnica de as autoridades fazerem o
acompanhamento proactivo da expansão urbana, o planeamento do desenvolvimento das zonas
periféricas não recebeu investimento para o alargamento e melhoria da já deficitária rede viária,
com vista a criar trajectos alternativos que facilitassem e flexibilizassem a mobilidade. A não
observância desses aspectos tornou ineficiente e ineficaz a cobertura da rede de transportes
públicos. Esta pesquisa tem como objectivo central analisar o impacto do planeamento e
mobilidade urbana para o desenvolvimento: caso da Área Metropolitana de Maputo, e para
responder a esse objectivo, fez o uso de método de pesquisa mista (qualitativa e quantitativa),
com base numa pesquisa aplica e o uso de questionários e conteúdos bibliográficos produziram-
se os resultados. Esses resultados apontam que a capacidade de tráfego das vias arteriais nas
áreas urbanas tem sido saturada durante os horários de pico especialmente entre Maputo e
Matola e para norte do Centro da Cidade de Maputo, há um número insuficiente de estradas
arteriais complementares às estradas nacionais ou outras estradas arteriais existentes. Com isto,
esta pesquisa considera que seja urgente a necessidade significativa de aumentar a capacidade de
tráfego para atender à crescente demanda de viagens entre o centro da cidade de Maputo e os
subúrbios, a adopção pelo Ministério da Educação e Desenvolvimento Humano de uma política
que obrigue aos alunos das escolas secundárias e técnicas profissionais públicas a se
matricularem o mais próximo de casa pode reduzir igualmente a demanda nas paragens de
autocarros. |
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