dc.contributor.author |
Domingos, Mussa Carimo |
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dc.date.accessioned |
2023-08-15T08:44:41Z |
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dc.date.available |
2023-08-15T08:44:41Z |
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dc.date.issued |
2022-12-01 |
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dc.identifier.uri |
http://www.repositorio.uem.mz/handle258/797 |
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dc.description.abstract |
The rapid advancement of Information and Communication Technology (ICT) has
revolutionized all sectors of society and the Education sector was no exception. Hoping for
similar benefits to developed countries, African nations have been introducing learning
management systems to support teaching and learning activities. In Mozambique, the
introduction of ICT in education was led by the Eduardo Mondlane University, in 2002, when
it introduced the Moodle learning management system, with a view to student-centered
teaching. In this context, the research aims to analyze the factors that influence the acceptance
of the Moodle Platform by UEM teachers. For this study, quantitative methods were used,
through a questionnaire based on the statements of the UTAUT analytical model by Venkatesh
et al. (2003), in which 194 professors from different faculties and schools of the UEM
responded, and validated through Principal Component Analysis (PCA), in which the variance
results found are satisfactory. Performance Expectancy, Effort Expectation, Social Influence
and Facilitating Conditions together accounted for 65.9% of the explained variance of the
empirical instrument. Data processing and analysis were performed using descriptive analysis,
Student's t test, Analysis of Variance (ANOVA). Through the hypothesis test, two hypotheses
were confirmed, according to which "The perception of facilitating conditions is influenced
differently according to age" and "Expectation of Effort is influenced differently according to
the level of experience in Moodle/Vula”. |
en_US |
dc.language.iso |
por |
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dc.publisher |
Universidade Eduardo Mondlane |
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dc.rights |
openAcess |
en_US |
dc.subject |
Tecnologia da Informação e Comunicação |
en_US |
dc.subject |
TIC |
en_US |
dc.subject |
Sistemas de Gestão de Aprendizagem |
en_US |
dc.subject |
Plataforma Moodle |
en_US |
dc.title |
Estudo dos factores que influenciam a aceitação e uso da Plataforma Moodle pelos docentes da Universidade Eduardo Mondlane |
en_US |
dc.type |
thesis |
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dc.description.resumo |
O rápido avanço da Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC) revolucionou todos os
sectores da sociedade e o sector da Educação não foi excepção. Augurando os benefícios
similares aos dos países desenvolvidos, as nações africanas têm estado a introduzir sistemas de
gestão de aprendizagem no apoio às actividades de ensino e aprendizagem. Em Moçambique,
a introdução das TIC na educação deu-se através da Universidade Eduardo Mondlane (UEM),
em 2002, com do sistema de gestão de aprendizagem Moodle, em vista o ensino centrado no
estudante. Neste contexto, a pesquisa tem o objectivo de analisar os factores que influenciam
a aceitação da Plataforma Moodle, pelos docentes da UEM. Para este estudo, recorreu-se aos
métodos quantitativos, por via de um questionário baseado nas afirmativas do modelo analítico
da UTAUT de Venkatesh et al. (2003), onde responderam 194 docentes das diferentes
faculdades e escolas da UEM e validados através da Análise de Componentes Principais
(ACP), na qual os resultados encontrados de variância são satisfatórios. Expectativa de
Desempenho, Expectativa de Esforço, Influência Social e Condições Facilitadoras juntos
representaram 65.9% da variância explicada do instrumento empírico. O tratamento e a análise
dos dados foram realizados por meio de análise descritiva, Análise de Componentes Principais
(ACP), teste t de student, Análise de Variância (ANOVA). Através do teste de hipóteses
confirmara-se duas hipóteses, segundo as quais “A percepção sobre as condições facilitadoras
são influenciadas diferentemente de acordo com a idade” e “A Expectativa de Esforço é
influenciada diferentemente de acordo com o nível de experiência no Moodle/Vula”. |
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