dc.contributor.advisor |
Guambe, Egídio |
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dc.contributor.author |
Romão, Calvino Passaga |
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dc.date.accessioned |
2023-07-25T11:27:51Z |
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dc.date.available |
2023-07-25T11:27:51Z |
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dc.date.issued |
2023-05-19 |
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dc.identifier.uri |
http://www.repositorio.uem.mz/handle258/794 |
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dc.description.abstract |
In the path of improving the provision of public services, as one of the main objectives of the
reform of the Mozambican public sector, the strategic use of information and communication
technologies (ICTs), in particular the internet, has become an important vector for the
realization of main guidelines for administrative reform (CIRESP, 2001; CPinfo and CIRESP,
2005). In Mozambique, the Global Public Sector Reform Strategy (EGRSP) was an important
milestone in the digitization of public administration. However, the main actions of this
digitization process, in a first phase, were concentrated on central administration, excluding
local administration. With the outbreak of the Covid-19 pandemic, public administration in its
entirety reinvented itself to continue providing services to citizens, with the main tool used to
achieve this objective being ICTs.
In this context, this dissertation sought to explore the digitalization of municipal services and
its challenges in the Municipal Council of Vila de Quissico (CMVQ). The dissertation also
described the dynamics of the implementation process of the Virtual Municipal Secretariat in
the Municipal Council of Vila de Quissico, as well as we analyzed the nature of the SMV
services provided to citizens in the CMVQ, and identified the gains, challenges and
perspectives of the SMV in the municipality of village of Quissico.
In order to reach the objectives of the dissertation, we resorted to a qualitative and quantitative
approach, which allowed us to collect elucidations and fundamental data for the research. From
the analysis carried out, it was possible to verify that the digitization of municipal services,
despite being a new phenomenon in the Mozambican municipal administration, brings
numerous benefits to the provision of municipal services. However, it still faces many
challenges for its implementation, namely the lack of financial resources on the part of the
municipalities to give sustainability to the digitization process; the lack of human and
institutional resources, the digital illiteracy of most civil servants, as well as the lack of popular
culture in the use of ICTs, among others. In order to reverse this scenario, it is important to
have a policy for the digitization of municipal services, as well as to carry out civic education
campaigns on matters related to ICTs. |
en_US |
dc.language.iso |
por |
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dc.publisher |
Universidade Eduardo Mondlane |
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dc.rights |
openAcess |
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dc.subject |
Conselho Municipal |
en_US |
dc.subject |
Vila de Quissico |
en_US |
dc.subject |
Digitalização de serviços |
en_US |
dc.subject |
Serviços públicos |
en_US |
dc.subject |
Secretaria Municipal Virtual |
en_US |
dc.subject |
Digitization of Services |
en_US |
dc.subject |
Virtual Municipal Secretariat |
en_US |
dc.title |
Digitalização dos serviços municipais. avaliação da implementação da secretaria municipal virtual no município da vila de Quissico |
en_US |
dc.type |
thesis |
en_US |
dc.description.resumo |
Na senda da melhoria da prestação de serviços públicos, como um dos principais objectivos da
reforma do sector público moçambicano, o uso estratégico das tecnologias de informação e
comunicação (TICs), em particular a internet, transformou-se num importante vector para a
concretização das principais orientações da reforma administrativa (CIRESP, 2001; CPinfo e
CIRESP, 2005). Em Moçambique, a Estratégia Global da Reforma do Sector Público (EGRSP)
foi um marco importante na digitalização da administração pública. Contudo, as principais
acções deste processo de digitalização, numa primeira fase, concentraram-se na administração
central, excluindo a administração local. Com a eclosão da pandemia da Covid-19, a
administração pública na sua total extensão reinventou-se para dar continuidade à provisão de
serviços aos cidadãos, sendo que a principal ferramenta usada para o alcance deste objectivo
são as TIC's.
Neste contexto, esta dissertação buscou explorar a digitalização dos serviços municipais e os
seus desafios no Conselho Municipal da Vila de Quissico (CMVQ). A dissertação descreveu
ainda as dinâmicas do processo de implementação da Secretaria Municipal Virtual no Conselho
Municipal da Vila de Quissico, bem como analisamos a natureza dos serviços da SMV
prestados aos cidadãos no CMVQ, e identificamos os ganhos, desafios e perspectivas da SMV
no município da vila de Quissico.
Para o alcance dos objectivos da dissertação, recorremos a abordagem qualitativa e
quantitativa, que permitiram colher elucidações e dados fundamentais para a pesquisa. Da
análise feita, foi possível constatar que a digitalização dos serviços municipais, apesar de ser
um fenómeno novo na administração municipal moçambicana, traz inúmeros benefícios para
a prestação de serviços municipais. Contudo, ainda enfrenta muitos desafios para a sua
implementação, nomeadamente a falta de recursos financeiros próprios por parte dos
municípios para dar sustentabilidade ao processo de digitalização; a falta de recursos humanos
e institucionais, a iliteracia digital de boa parte dos funcionários públicos, bem como a falta de
cultura popular no uso das TIC's, entre outros. Para se inverter este senário é importante que
haja uma política de digitalização de serviços municipais, bem como levar-se a cabo
campanhas de educação cívica em matérias ligadas as TIC's. |
en_US |