DSpace Repository

Desafios na gestão de mercados municipais na cidade de Maputo: o caso do mercado grossista de Zimpeto (2007 - 2017)

Show simple item record

dc.contributor.advisor Lopes, Maria Antónia
dc.contributor.author Langa, Ascídia Maimuna David
dc.date.accessioned 2023-03-27T09:59:01Z
dc.date.available 2023-03-27T09:59:01Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.uri http://www.repositorio.uem.mz/handle258/770
dc.description.abstract The study focuses on the challenges faced by managers of Municipal Markets in Maputo City regarding the attraction and keeping informal vendors in building designed for sale, so that they practice their activities in an appropriate place, obeying the municipal posture. Relying on theories of human motivation and leadership, in addition to the systemic approach to the organization and marketing philosophy, it seeks to explore the case of the Zimpeto Wholesale Market (MGZ) and its annex, managed by the Municipal Directorate of Markets and Fairs (DMMF) of the Municipal Council of Maputo City. For the accomplishment of this study, a qualitative research was carried out, in its essence descriptive, through a participant observation and application of semi-structured interviews using an interview guide conceived by the researcher, applied to the managers of the MGZ, DMMF, as well as informal vendors around the market. The study covers facts that took place in a time horizon between 2007 and 2017, cronologicaly delimited by the inauguration of the MGZ, in 2007, the publication of the Posture on Markets and Fairs of Maputo City, in 2008, and the Quinquennial Program of the Municipality Council of Maputo (2014), which deals with the strategic objectives of the DMMF. Based on the data obtained, the research concluded that the strategic management of municipal markets is a relevant factor in the attractiveness and retention of informal vendors in those places. Informal vendors are unmotivated by the management scenario in these spaces, and it is essential that the leadership responsible for management adopts a welcoming and participatory posture, so that together, the parties can devise solutions with a view to improving the management of municipal markets and, consequently, minimize the phenomenon of selling in inappropriate places. Aware that the research does not empty the discussion of the problem in question, it is recommended the continuity involving various markets in other regions of the country, in order to have a more comprehensive understanding of the topic under analysis, enabling comparisons with the other standards of action in the region and in the world. en_US
dc.language.iso por en_US
dc.publisher Universidade Eduardo Mondlane en_US
dc.rights openAcess en_US
dc.subject Mercados en_US
dc.subject Vendedores informais en_US
dc.subject Gestão estratégica en_US
dc.subject Gestão Pública en_US
dc.subject Mercado Grossista do Zimpeto en_US
dc.title Desafios na gestão de mercados municipais na cidade de Maputo: o caso do mercado grossista de Zimpeto (2007 - 2017) en_US
dc.type thesis en_US
dc.description.resumo O presente estudo debruça-se em torno dos desafios enfrentados por gestores de Mercados Municipais na Cidade de Maputo em atrair e manter vendedores informais nos recintos concebidos para venda, para que pratiquem as suas actividades em lugares apropriados, obedecendo a postura municipal. Socorrendo-se em teorias da motivação humana e da liderança, para além da abordagem sistémica da organização e filosofia de marketing, procura-se explorar o caso do Mercado Grossista do Zimpeto (MGZ) e anexo, sob gestão da Direcção Municipal de Mercados e Feiras (DMMF) do Conselho Municipal da Cidade de Maputo. Para a concretização deste estudo, foi levada a cabo uma pesquisa qualitativa, na sua essência descritiva, através da observação participante e aplicação de entrevistas semi-estruturadas com recurso a um guião de entrevista concebido pela pesquisadora, aplicado aos gestores do MGZ, DMMF, bem como aos vendedores informais ao redor do mercado. O estudo abarca factos que tiveram lugar num horizonte temporal de entre 2007 a 2017,cujos marcos delimitadores são a inauguração do MGZ, em 2007, a publicação da Postura sobre Mercados e Feiras da Cidade de Maputo, em 2008, e do Programa Quinquenal do Conselho Municipal de Maputo (2014), que versa sobre os objectivos estratégicos da DMMF. Por via dos dados obtidos, conclui-se que a gestão estratégica dos mercados municipais é um factor relevante na atractividade e retenção de vendedores informais naqueles locais. Estamos perante vendedores informais desmotivados pelo cenário de gestão nestes espaços, e torna-se fundamental que a liderança responsável pela gestão adopte uma postura acolhedora e participativa, para que juntas, as partes possam conceber soluções tendo em vista a melhoria na gestão dos mercados municipais e, consequentemente, minimizar o fenómeno de venda em locais impróprios. Ciente de que a pesquisa não esvazia a discussão do problema em alusão, recomenda- se o prosseguimento de pesquisas que envolvam os vários mercados em outras regiões do país, de modo que se tenha um entendimento mais abrangente do tema em análise, possibilitando comparações com os demais padrões de actuação na região e no mundo. en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account