dc.contributor.advisor |
Lopes, Maria Antónia |
|
dc.contributor.author |
Langa, Ascídia Maimuna David |
|
dc.date.accessioned |
2023-03-27T09:59:01Z |
|
dc.date.available |
2023-03-27T09:59:01Z |
|
dc.date.issued |
2022 |
|
dc.identifier.uri |
http://www.repositorio.uem.mz/handle258/770 |
|
dc.description.abstract |
The study focuses on the challenges faced by managers of Municipal Markets in Maputo City
regarding the attraction and keeping informal vendors in building designed for sale, so that they
practice their activities in an appropriate place, obeying the municipal posture. Relying on theories
of human motivation and leadership, in addition to the systemic approach to the organization and
marketing philosophy, it seeks to explore the case of the Zimpeto Wholesale Market (MGZ) and
its annex, managed by the Municipal Directorate of Markets and Fairs (DMMF) of the Municipal
Council of Maputo City. For the accomplishment of this study, a qualitative research was carried
out, in its essence descriptive, through a participant observation and application of semi-structured
interviews using an interview guide conceived by the researcher, applied to the managers of the
MGZ, DMMF, as well as informal vendors around the market. The study covers facts that took
place in a time horizon between 2007 and 2017, cronologicaly delimited by the inauguration of the
MGZ, in 2007, the publication of the Posture on Markets and Fairs of Maputo City, in 2008, and
the Quinquennial Program of the Municipality Council of Maputo (2014), which deals with the
strategic objectives of the DMMF. Based on the data obtained, the research concluded that the
strategic management of municipal markets is a relevant factor in the attractiveness and retention
of informal vendors in those places. Informal vendors are unmotivated by the management
scenario in these spaces, and it is essential that the leadership responsible for management adopts a
welcoming and participatory posture, so that together, the parties can devise solutions with a view
to improving the management of municipal markets and, consequently, minimize the phenomenon
of selling in inappropriate places. Aware that the research does not empty the discussion of the
problem in question, it is recommended the continuity involving various markets in other regions
of the country, in order to have a more comprehensive understanding of the topic under analysis,
enabling comparisons with the other standards of action in the region and in the world. |
en_US |
dc.language.iso |
por |
en_US |
dc.publisher |
Universidade Eduardo Mondlane |
en_US |
dc.rights |
openAcess |
en_US |
dc.subject |
Mercados |
en_US |
dc.subject |
Vendedores informais |
en_US |
dc.subject |
Gestão estratégica |
en_US |
dc.subject |
Gestão Pública |
en_US |
dc.subject |
Mercado Grossista do Zimpeto |
en_US |
dc.title |
Desafios na gestão de mercados municipais na cidade de Maputo: o caso do mercado grossista de Zimpeto (2007 - 2017) |
en_US |
dc.type |
thesis |
en_US |
dc.description.resumo |
O presente estudo debruça-se em torno dos desafios enfrentados por gestores de Mercados
Municipais na Cidade de Maputo em atrair e manter vendedores informais nos recintos concebidos
para venda, para que pratiquem as suas actividades em lugares apropriados, obedecendo a postura
municipal. Socorrendo-se em teorias da motivação humana e da liderança, para além da
abordagem sistémica da organização e filosofia de marketing, procura-se explorar o caso do
Mercado Grossista do Zimpeto (MGZ) e anexo, sob gestão da Direcção Municipal de Mercados e
Feiras (DMMF) do Conselho Municipal da Cidade de Maputo. Para a concretização deste estudo,
foi levada a cabo uma pesquisa qualitativa, na sua essência descritiva, através da observação
participante e aplicação de entrevistas semi-estruturadas com recurso a um guião de entrevista
concebido pela pesquisadora, aplicado aos gestores do MGZ, DMMF, bem como aos vendedores
informais ao redor do mercado. O estudo abarca factos que tiveram lugar num horizonte temporal
de entre 2007 a 2017,cujos marcos delimitadores são a inauguração do MGZ, em 2007, a
publicação da Postura sobre Mercados e Feiras da Cidade de Maputo, em 2008, e do Programa
Quinquenal do Conselho Municipal de Maputo (2014), que versa sobre os objectivos estratégicos
da DMMF. Por via dos dados obtidos, conclui-se que a gestão estratégica dos mercados
municipais é um factor relevante na atractividade e retenção de vendedores informais naqueles
locais. Estamos perante vendedores informais desmotivados pelo cenário de gestão nestes espaços,
e torna-se fundamental que a liderança responsável pela gestão adopte uma postura acolhedora e
participativa, para que juntas, as partes possam conceber soluções tendo em vista a melhoria na
gestão dos mercados municipais e, consequentemente, minimizar o fenómeno de venda em locais
impróprios. Ciente de que a pesquisa não esvazia a discussão do problema em alusão, recomenda-
se o prosseguimento de pesquisas que envolvam os vários mercados em outras regiões do país, de
modo que se tenha um entendimento mais abrangente do tema em análise, possibilitando
comparações com os demais padrões de actuação na região e no mundo. |
en_US |