dc.contributor.advisor |
Maluleque, Castelo Mário |
|
dc.contributor.author |
Nhantumbo, Fátima Alberto |
|
dc.date.accessioned |
2023-03-20T12:17:55Z |
|
dc.date.available |
2023-03-20T12:17:55Z |
|
dc.date.issued |
2022-09 |
|
dc.identifier.uri |
http://www.repositorio.uem.mz/handle258/767 |
|
dc.description.abstract |
The present study aims to analyse the use of Digital Technologies (DT) as pedagogical
resources in the FACED at UEM, in the context of emergency, in this period where the world
is ravaged by Covid-19, a pandemic that makes emerging the need to redesigning teaching
work from a face-to-face format to a hybrid format, with a view to understanding teaching
from a competent, reflective and active professional perspective, capable of identifying and
applying the best pedagogical solutions in new situations, typical of a rapidly changing
world. For this purpose, a survey was carried out at FACED/UEM in Maputo city. The study
is essentially qualitative, whose sample consisted of forty-six (46) respondents, of which four
(4) managers, ten (10) professors and thirty-two (32) students. In this study, the interview
was used as a data collection instruments for managers and professors and the questionnaire
for students. The results indicate that there is an effort by managers, professors and students
to use Digital Technologies in the teaching and learning process, with the need to improve
connectivity to facilitate interactivity in the FACED between the participants involved in this
process. The study concluded that different platforms were used (moodle, WhatsApp, Google
classroom e E-mail), according to the objectives to be achieved and their accessibility,
however, the one that was chosen for its official use, at UEM, was Moodle. It also concludes
that it is necessary to invest in the development of physical and virtual environments that
allow for more interactive and participatory learning. The study also concluded that there is
necessary to reflect on the meyhodology to be used in teaching and learning process based on
the challenges imposed by the pandemy. |
en_US |
dc.language.iso |
por |
en_US |
dc.publisher |
Universidade Eduardo Mondlane |
en_US |
dc.rights |
openAcess |
en_US |
dc.subject |
Tecnologias digitais |
en_US |
dc.subject |
Ensino híbrido |
en_US |
dc.subject |
Recursos pedagógicos |
en_US |
dc.subject |
Processo de ensino - aprendizagem |
en_US |
dc.title |
Análise do uso de tecnologias digitais como recursos pedagógicos no contexto de emergência: caso da Faculdade de Educação da Universidade Eduardo Mondlane |
en_US |
dc.type |
thesis |
en_US |
dc.description.resumo |
O presente estudo tem como objectivo analisar o uso das Tecnologias Digitais como recursos
pedagógicos na Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Eduardo Mondlane
(UEM), no contexto de emergência, nesta época em que o mundo é assolado pela COVID-19,
uma pandemia que torna emergente a necessidade de se redesenhar o trabalho docente de um
formato presencial para o formato híbrido, tendo em vista a compreensão da docência na
perspectiva profissional competente, reflexivo e actuante, capaz de identificar e aplicar as
melhores soluções pedagógicas em situações novas, próprias de um mundo em rápidas
mudanças. Para o efeito, desenvolveu-se uma pesquisa na FACED/UEM na cidade de
Maputo. O estudo é essencialmente qualitativo, cuja amostra consistiu em 46 (quarenta e
seis) respondentes, sendo 4 (quatro) gestores, 10 (dez) docentes e 32 (trinta e dois)
estudantes. Neste estudo, foi utilizada a entrevista como instrumento de recolha de dados para
os gestores e docentes e o questionário para os estudantes. Os resultados indicam que existe
um esforço dos gestores, dos docentes e estudantes para a utilização das Tecnologias Digitais
(TD) no processo de ensino e aprendizagem (PEA), havendo a necessidade de melhorar a
conectividade na FACED para facilitar a interactividade entre os intervenientes neste
processo. O estudo concluiu que foram utilizadas diferentes plataformas (moodle, WhatsApp,
Google classroom e E-mail), de acordo com os objectivos a alcançar e da acessibilidade das
mesmas, contudo, a que se elegeu para o seu uso oficial, na UEM, foi moodle. O estudo
concluiu ainda que é necessário reflectir sobre a metodologia a ser usada no processo de
ensino e aprendizagem a partir dos desafios impostos pela pandemia. |
en_US |