dc.contributor.advisor |
Guro, Manuel Zianja |
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dc.contributor.author |
Chambal, Adelina Stela |
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dc.date.accessioned |
2023-03-20T12:17:31Z |
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dc.date.available |
2023-03-20T12:17:31Z |
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dc.date.issued |
2022-11 |
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dc.identifier.uri |
http://www.repositorio.uem.mz/handle258/764 |
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dc.description.abstract |
Bilingual education is pointed out as a modality that allows the achievement of satisfactory
results compared to the monolingual modality, since children enrolled in this type of
education have greater interaction and communication between the student and the teacher in
the classroom in the language of their domain. Faced with this reality, the present work
sought to analyze the perceptions of teachers and school managers of the Complete Primary
Schools of Mafuiane; Moamba Km 20; April 7th; Joaquim Chissano; Nsime and Mondoene
regarding the effectiveness of teacher training models in bilingual education in Mozambique.
Specifically, on the one hand, the consistency of teacher training models regarding the
modality of bilingual education in Mozambique was described; on the other hand, the
perceptions of managers and teachers involved in bilingual education in the Complete
Primary Schools of Mafuiane were discussed; Moamba Km 20; April 7th; Joaquim Chissano;
Nsime and Mondoene and finally, the didactic strategies adopted by the teachers of the
Complete Primary Schools in Mafuiane were explained; Moamba Km 20; April 7th; Joaquim
Chissano; Nsime and Mondoene. For this purpose, a combination of a qualitative-quantitative
approach was chosen, combined with a semi-structured interview; questionnaire survey and
observation as data collection tools. From the study carried out, it can be concluded that
bilingual education in the 4 schools is not positive, as the teachers teach without specific
training for this purpose, so we suggest investing in initial training and not in continuous
training. |
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dc.language.iso |
por |
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dc.publisher |
Universidade Eduardo Mondlane |
en_US |
dc.rights |
openAcess |
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dc.subject |
Processo ensino - aprendizagem |
en_US |
dc.subject |
Gestor escolar |
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dc.subject |
Ensino bilingue |
en_US |
dc.subject |
Formação de professores |
en_US |
dc.title |
Análise das percepções dos professores e gestores escolares sobre a eficácia dos modelos de formação inicial dos professores do ensino bilingue em Moçambique: Caso das EPCs de Mafuiane; Moamba Km 20; 7 de Abril; Joaquim Chissano; Nsime e Mondoen |
en_US |
dc.type |
thesis |
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dc.description.resumo |
O ensino bilingue é apontado como uma modalidade que permite o alcance de resultados satisfatórios
comparativamente à modalidade monolingue, pois as crianças matriculadas a este tipo de ensino têm maior
interacção e comunicação do aluno e do professor na sala de aula na língua do seu domínio. Diante desta
realidade, o presente trabalho procurou analisar as percepções dos professores e gestores escolares das EPCs de
Mafuiane; Moamba Km 20; 7 de Abril; Joaquim Chissano; Nsime e Mondoene relativamente à eficácia dos
modelos de formação de professores em ensino bilingue em Moçambique. Especificamente, por um lado,
descreveu-se a consistência dos modelos de formação de professores no tocante à modalidade do ensino bilingue
em Moçambique; por outro, discutiu-se as percepções dos gestores e professores envolvidos no ensino bilingue
nas EPCs de Mafuiane; Moamba Km 20; 7 de Abril; Joaquim Chissano; Nsime e Mondoene e por fim,
identificou-se as estratégias didácticas adoptadas pelos professores das EPCs de Mafuiane; Moamba Km 20; 7
de Abril; Joaquim Chissano; Nsime e Mondoene. Para o efeito, optou-se pela combinação da abordagem
qualitativa-quantitativa, conjugada a entrevista semiestruturada; inquérito por questionário e observação como
instrumentos de recolha de dados. Do estudo realizado, conclui-se que o ensino bilingue nas 4 escolas não é
positiva, pois os professores leccionam sem uma formação específica para o efeito, daí que sugerimos o maior
investimento na formação inicial de professores com vista a conferir-se aos graduados competências didácticas e
metodológicas atinentes ao ensino bilingue. |
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