dc.contributor.advisor |
Tembe, Cristina |
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dc.contributor.author |
Magode, Inês Tembe |
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dc.date.accessioned |
2023-03-20T07:00:50Z |
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dc.date.available |
2023-03-20T07:00:50Z |
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dc.date.issued |
2021-12 |
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dc.identifier.uri |
http://www.repositorio.uem.mz/handle258/757 |
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dc.description.abstract |
The present study entitled “The Participation and Involvement of the Family System in Preschool
Education - 3 to 5 years of age: The case of the Filipe Samuel Magaia Community – Chinonanquila
"D", Boane District, results from the finding of evidence of weak participation and involvement
of the family system in pre-school education.The Study intends to understand the reasons for the
weak participation of the community and the type of involvement of the family system in the pre-
school education of the community, with a view to promoting greater interaction and integration
of parents and guardians in the activities of the schools. We opted for a mixed, qualitative and
quantitative approach, having been conducted in the form of a case study. The study selected 10
participants, including seven parents/caregivers, two facilitators and the Chair Community
Coordination Committee. Data collection was based on a questionnaire survey, interview,
observation and document analysis. For the analysis of results, content analysis and the SPSS
computer package were used, with readjustment of the database in Excel and respective production
of graphs and tables. The results of the present study indicate that the participation and involvement
of the Family System in Preschool Education is not significant. There is a need for the Institution
of Pre-School Education (IEPE) to improve communication with families so they understand the
importance of their participation and involvement in Pre-School Education. There is also a need
for the sectors that oversee this area to draw up a strategy for mobilizing and involving families
and the community in general in the activities of the school. |
en_US |
dc.language.iso |
por |
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dc.publisher |
Universidade Eduardo Mondlane |
en_US |
dc.rights |
openAcess |
en_US |
dc.subject |
Sistema familiar |
en_US |
dc.subject |
Educação pré-escolar |
en_US |
dc.subject |
Actividades das escolinhas |
en_US |
dc.title |
A participação e o envolvimento do sistema familiar na educação pré-escolar - 3 a 5 anos de idade: caso da comunidade Filipe Samuel Magaia – Chinonanquila “D" – distrito de Boane |
en_US |
dc.type |
thesis |
en_US |
dc.description.resumo |
O presente estudo intitulado “A Participação e o Envolvimento do Sistema Familiar na Educação
Pré-escolar - 3 aos 5 anos de idade: Caso da Comunidade Filipe Samuel Magaia – Chinonanquila
“D”, Distrito de Boane”, resulta da constatação da existência de indícios de fraca participação e
envolvimento do Sistema Familiar na Educação Pré-escolar. O estudo pretende compreender o
nível de participação e envolvimento do Sistema Familiar na Educação Pré-escolar da comunidade,
com vista a promover uma maior interacção e integração dos pais e encarregados da educação nas
actividades das escolinhas. Optou-se por uma abordagem mista, qualitativo e quantitativo, tendo
sido conduzido sob forma de estudo de caso. O estudo seleccionou 10 participantes, dos quais sete
pais/cuidadores, dois facilitadoras e o Presidente Comissão de Coordenação da Comunidade. A
recolha de dados baseou-se no inquérito por questionário, entrevista, observação e na análise
documental. Para a análise de resultados recorreu-se à análise de conteúdo e ao pacote informático
SPSS, com reajustamento da base de dados em Excel e respectiva produção de gráficos e tabelas.
Os resultados do presente estudo indicam que a participação e o envolvimento do Sistema Familiar
na Educação Pré-escolar não é significativa. Há necessidade da Instituíção de Educação Pré-
Escolar (IEPE) melhorar a comunicação com as famílias, de modo a que estas entendam a
importância da sua participação e do seu envolvimento na Educação Pré-escolar. Há necessidade
ainda dos sectores que tutelam esta área, elaborarem uma estratégia de mobilização e envolvimento
das famílias e da comunidade em geral nas actividades da escolinha. |
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