DSpace Repository

O papel do PDE no aperfeiçoamento da gestão das escolas primárias do ensino público no município da Matola

Show simple item record

dc.contributor.advisor Zimbico, Octávio
dc.contributor.author Chiau, Manuel Joaquim
dc.date.accessioned 2023-03-20T06:59:39Z
dc.date.available 2023-03-20T06:59:39Z
dc.date.issued 2020-12
dc.identifier.uri http://www.repositorio.uem.mz/handle258/753
dc.description.abstract This study analyzes the role of the School Development Plan in the Management of Primary Schools in the municipality of Matola with a focus on the “new” paradigm of participatory school management in Mozambique. To this end, the research adopted two approaches, the predominant one being qualitative based on responses to interviews with teachers and members of the School Council. However, due to the need to collect quantitative data, the survey also adopted a quantitative approach based on a questionnaire applied to school’s managers and a manager at the level of the supervisor at the Ministry of Education and Human Development. For the data collection, the research was based on three instruments consisting of the interview survey, questionnaire survey and observation guide, which allowed the results that embody the final findings of the study. From a simple random probabilistic sampling, the fieldwork was carried out in eight schools in the three urban and peri-urban Administrative Posts in Matola City, involving eight school managers, one responsible for the National Directorate of Primary Education, in the Ministry of Education and Human Development, twenty four teachers and eight members of the School Council. The results of the research show some divergence in relation to the methods used on the management of schools and the development of the School Development Plan, as school administrators argue that there is a democratic and participative management while teachers and community members in the School Council, in general, take a contrary motion and divergent position from their respectives school’s managers. Furthermore, the responses of a considerable part of this segment of the school community have shown that there has been a weak involvement of teachers and members of the School Council in the school management process and in the development and implementation of the School Development Plan, which is why it is considered irrelevant for the respective schools. Another finding of the research is related to the lack of feeling of belonging of the school by the parents and guardians, as they consider it as a patrimony only of the state or of the government. en_US
dc.language.iso por en_US
dc.publisher Universidade Eduardo Mondlane en_US
dc.rights openAcess en_US
dc.subject Gestão participativa en_US
dc.subject Gestão de escolar en_US
dc.subject Plano de Desenvolvimento da Escola en_US
dc.title O papel do PDE no aperfeiçoamento da gestão das escolas primárias do ensino público no município da Matola en_US
dc.type thesis en_US
dc.description.resumo Esta pesquisa analisa o papel do PDE no Aperfeiçoamento da Gestão das Escolas Primárias do Ensino Público no Município da Matola tendo como foco o “novo” paradigma de gestão participativa das escolas em Moçambique. Para o efeito, a pesquisa adoptou duas abordagens, sendo predominantemente a qualitativa baseada em respostas a entrevistas aos professores e membros do Conselho da Escola. Porém, pela necessidade de recolha de dados quantitativos, a pesquisa também adoptou a abordagem quantitativa baseada em questionário aplicado aos gestores das escolas e um gestor ao nível do ministério de tutela. Para a recolha de dados, a pesquisa baseou-se em três instrumentos constituídos pelo inquérito por entrevista, inquérito por questionário e guião de observação, que permitiram trazer os resultados que corporizam as constatações finais. A partir de uma amostragem probabilística aleatória simples, o trabalho de campo foi realizado em oito escolas distribuídas pelos três Postos Administrativos urbanos e periurbanos do Município da Cidade da Matola envolvendo oito gestores das escolas, um responsável da Direcção Nacional do Ensino Primário, no Ministério de Educação e Desenvolvimento Humano, vinte e quatro professores e oito membros do Conselho de Escola. Os resultados da pesquisa denotam alguma divergência relativamente aos métodos usados na gestão das escolas e no desenvolvimento do Plano de Desenvolvimento da Escola, porquanto, os gestores escolares defendem haver uma gestão democrática e participativa enquanto os professores e membros da comunidade no Conselho de Escola, de uma maneira geral, assumem uma posição contrária e divergente, tendo-se mostrado reservados ou contrários à posição dos respectivos gestores. Ademais, as respostas de uma parte considerável deste segmento da comunidade escolar demonstraram que tem havido um fraco envolvimento dos professores e membros do Conselho da Escola no processo da gestão escolar e na elaboração e implementação do Plano de Desenvolvimento da Escola, daí estes considerarem-no irrelevante para as respectivas escolas. Outra constatação da pesquisa relaciona-se com a falta de sentimento de pertença da escola manifestada pelos pais e encarregados de educação, pois a consideram a escola, um património apenas do estado ou do governo. en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account