dc.contributor.advisor |
Mutimucuio, Inocente Vasco |
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dc.contributor.author |
Almeida, Benedito Mairoce |
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dc.date.accessioned |
2023-03-16T12:57:46Z |
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dc.date.available |
2023-03-16T12:57:46Z |
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dc.date.issued |
2019-12 |
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dc.identifier.uri |
http://www.repositorio.uem.mz/handle258/740 |
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dc.description.abstract |
The present Dissertation entitled Analysis of the implications of the administrative and
pedagogical norms of education management for school effectiveness in the Complete Primary
School of Mafuiane. It constitutes the final work of the Master's degree in Administration and
Educational Management.
The research problem stemed from preliminary findings about educational reforms in
Mozambique within the scope of the normalization process of the administration and
management of education and its implications. The Specific objectives of the research are to
verify the degree of coherence between the normative production, of the Ministry of Education
and Human development and the pedagogical practices in the management of the School; to
describe the degree of participation of local bodies in the materialization of administrative and
pedagogical management standards and to identify the perceptions that managers and teachers
have about the degree of materialization of ministerial standards and procedures for school
effectiveness.
The methodology used was the combination of methods, therefore the mixed method. The
sample was for convenience.
The study showed that there is a link between normative documents or rules and pedagogical
practices. Teachers and managers share the normative documents, despite difficulties in
interpreting them. On the other hand, it was found that teachers and administrative technicians
of the school do not know the main guidance documents. The study showed that the board
promotes participatory management at school, that teachers and managers have mastery of
school effectiveness indicators. It also showed that managers believe more in school
effectiveness than teachers and administrative technicians. |
en_US |
dc.language.iso |
por |
en_US |
dc.publisher |
Universidade Eduardo Mondlane |
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dc.rights |
openAcess |
en_US |
dc.subject |
Práticas pedagógicas |
en_US |
dc.subject |
Gestão de edscolar |
en_US |
dc.subject |
Gestão participativa |
en_US |
dc.subject |
Eficácia escolar |
en_US |
dc.title |
Análise das implicações das normas administrativas e pedagógicas de gestão da educação para eficácia escolar: o caso da Escola Primária Completa de Mafuiane |
en_US |
dc.type |
thesis |
en_US |
dc.description.resumo |
A presente Dissertação intitulada Análise das implicações de normas administrativas e
pedagógicas de gestão da educação para eficácia escolar na Escola Primária Completa de
Mafuiane constitui o trabalho final do curso de mestrado em Administração e Gestão de
educação.
O problema de pesquisa partiu de constatações preliminares sobre as reformas educacionais em
Moçambique no âmbito do processo de normalização da administração e gestão de educação.
São objectivos especíificos da pesquisa verificar o grau de coerência entre a produção
normativa, do Ministério da Educação e desenvolvimento Humano e as práticas pedagógicas
na gestão da Escola; descrever o grau de participação dos órgãos locais na materialização das
normas de gestão administrativas e pedagógicas e identificar as percepções que os gestores e
professores têm sobre o grau materialização das normas e procedimentos ministeriais para
eficácia escolar.
O método misto foi usado como metodologia de pesquisa na colecta, processamento e análise
de dados. A amostra foi por conveniência.
O estudo evidenciou que há ligação entre documentos normativos ou regras e as práticas
pedagógicas, tanto professores, e gestores partilham os documentos normativos, apesar de
dificuldades de interpretação dos mesmos. Por outro lado, constatou-se que professores e
técnicos administrativos da escola não conhecem principais documentos de orientação. O
estudo evidenciou que a direcção promove a gestão participativa na escola, que os professores
e gestores tem o domínio de indicadores de eficácia escolar. Evidenciou, também, que os
gestores acreditam mais na eficácia escolar que os professores e técnicos administrativos. |
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