dc.contributor.author |
Lichuge, Eduardo Adolfo |
|
dc.date.accessioned |
2022-09-01T09:05:42Z |
|
dc.date.available |
2022-09-01T09:05:42Z |
|
dc.date.issued |
2020 |
|
dc.identifier.uri |
http://www.repositorio.uem.mz/handle258/698 |
|
dc.description.abstract |
The cultural objectification process is selective, as it implies the recontextualization of
certain cultural objects in a different context than the one that generated them, attributing them
new significance and meanings (Handler, 1984, p. 62). During the First Portuguese Colonial
Exhibition (Porto, 1934), this attitude was related to the discourse of invention of the “other”,
where the relations between societies are governed by certain hierarchies. Mudimbe (2013, pp.
15-16) designates them as settlers, those who establish a region and dictate the rules; the colo nizers, those who explore a territory under the control of the local majority, with a tendency to
organize and transform non-European zones into fundamentally European constructions. At the
end of this hierarchy, I would add the colonized, that is, those who obey. In the context of the
colonial exhibition in Porto (1934), the Chopi music was recontextualized, and new meanings and
significance were attributed, becoming a symbol of Portuguese national identity. Therefore, the
Chopi music during the colonial exhibition of Porto was transformed into practices of surrender
and submission of Mozambican communities, and its meanings and significance were reduced in acts of folk representation through Western performance models and the imposition of the
respective aesthetic and moral models, including vertical communication from top to bottom. |
en_US |
dc.language.iso |
por |
en_US |
dc.publisher |
Universidade de Minho |
en_US |
dc.relation.ispartofseries |
27;2 |
|
dc.rights |
openAcess |
en_US |
dc.subject |
Exposição |
en_US |
dc.subject |
Objectificação |
en_US |
dc.subject |
Música chope |
en_US |
dc.subject |
Recontextualização |
en_US |
dc.subject |
Estado Novo |
en_US |
dc.subject |
Exhibition |
en_US |
dc.subject |
Objectification |
en_US |
dc.subject |
Chopi music |
en_US |
dc.subject |
Recontextualization |
en_US |
dc.title |
Objetificação da música chope no quadro da Primeira Exposição Colonial Portuguesa - Porto, 1934 |
en_US |
dc.title.alternative |
Objectification of the Chopi music in the “First Portuguese Colonial Exhibition” - Porto, 1934 |
en_US |
dc.type |
article |
en_US |
dc.description.resumo |
processo de objetificação cultural é selectivo, pois, implica a recontextualização de de terminados objectos culturais num outro contexto diferente daquele que os gerou, atribuindo-
-lhes novos sentidos e significados (Handler, 1984, p. 62). No quadro da Primeira Exposição
Colonial Portuguesa (Porto, 1934), esta atitude estava relacionada com os discursos de invenção
do “outro”, onde as relações entre as sociedades são regidas por certas hierarquias. Mudimbe
(2013, pp. 15-16) designa por colonos, aqueles que estabelecem uma região e ditam as regras;
os colonizadores, aqueles que exploram um território pelo domínio da maioria local, com uma
tendência para organizar e transformar zonas não europeias em construções fundamentalmente
europeias. Acrescentaria no fim desta hierarquia, os colonizados, ou seja, aqueles que obede cem. No contexto da exposição colonial do Porto (1934), a música chope foi recontextualizada
em Portugal, sendo-lhe atribuídos novos sentidos e significados, tornando-se em símbolo de
identidade nacional portuguesa. Portanto, a música chope, durante a exposição colonial do Por to, foi transformada em práticas de rendição e submissão das comunidades moçambicanas, e
os seus sentidos e significados foram reduzidos em atos de representação folclórica através de
modelos performativos ocidentais e da imposição dos respectivos modelos estéticos e morais,
incluindo uma comunicação vertical de cima para baixo. |
en_US |
dc.journal |
Revista Lusófona de Estudos Culturais |
en_US |