dc.contributor.author |
Sitoe, Nélio das Neves O. |
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dc.contributor.author |
Langa, Avelino A. A. |
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dc.contributor.author |
Pinho, José L. |
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dc.contributor.author |
Vieira, Luís V. |
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dc.date.accessioned |
2022-07-28T09:17:14Z |
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dc.date.available |
2022-07-28T09:17:14Z |
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dc.date.issued |
2021-03 |
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dc.identifier.issn |
0870-1741 |
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dc.identifier.other |
10.5894/rh42n1-cti8 |
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dc.identifier.uri |
http://www.repositorio.uem.mz/handle258/653 |
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dc.description.abstract |
The Beira Estuary in Mozambique is a marine system of high importance in terms of biodiversity, and navigation
use at Beira Harbor , the second largest harbor of Mozambique. The intense traffic of large ships implies frequent activities
of maintenance of the port access channel, since it suffers severe siltation. Dredging activities have negative impacts on the
marine environment, and may temporarily affect the abundance and distribution of marine species, also causing change in
estuarine circulation and its bathymetry. This paper focuses on the evaluation of sediment plume dispersion from dredging
activities in the Beira Estuary, and was based on hydrodynamic and sedimentological modeling using Delft3D software.
In general, tidal currents are responsible for sediment transport within the estuary, and dredging activities increase the
concentration of suspended sediments (near the surface) and near the bottom during their execution. River discharges
have an important influence limited to their mouths, transporting sediments towards the estuary. The wind action induces
currents with variable directions in the shallower areas, conditioned by bathymetry (channels and sandbanks) also being
responsible for sediments transport. The dynamics of the dredging plume is mainly conditioned by the hydrodynamics that
depends on the bathymetry characteristics and the tidal action. |
en_US |
dc.language.iso |
por |
en_US |
dc.publisher |
Recursos Hídricos |
en_US |
dc.relation.ispartofseries |
Revista Recursos Hídricos;1 |
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dc.subject |
Hydrodynamic modeling |
en_US |
dc.subject |
Sedimentary transport |
en_US |
dc.subject |
Dredging |
en_US |
dc.title |
Dinâmica da pluma de sedimentos oriundos de atividades de dragagens no estuário da Beira - Moçambique |
en_US |
dc.title.alternative |
Dredge plume dynamics in the Beira estuary - Mozambique |
en_US |
dc.type |
article |
en_US |
dc.embargo.terms |
openAcess |
en_US |
dc.description.resumo |
O Estuário da Beira, em Moçambique, apresenta-se como um sistema marinho de elevada importância em
termos de biodiversidade, e abrigando o porto da cidade da Beira, o segundo maior porto de Moçambique. A intensa
movimentação de navios de grande calado implica atividades frequentes de manutenção do canal de acesso ao porto
visto que este sofre acentuados assoreamentos. As dragagens apresentam impactos no ambiente marinho, podendo
afetar temporariamente a abundância e distribuição de espécies marinhas, provocando a alteração da circulação
estuarina e a respetiva batimetria. Este artigo foca-se na avaliação da dispersão da pluma de sedimentos oriundos
de atividades de dragagens no Estuário da Beira, tendo sido realizado com base em modelação hidrodinâmica e
sedimentológica utilizando o programa Delft3D. Em geral, a corrente de maré é responsável pelo transporte sedimentar
no estuário, sendo que as atividades de dragagem aumentam a concentração de sedimentos em suspensão (próximo
à superfície) e junto ao fundo durante a sua execução. As descargas fluviais apresentam uma influência importante
limitada às respetivas embocaduras, transportando os sedimentos em direção ao estuário. A ação do vento induz
correntes com direções variáveis nas zonas menos profundas, condicionadas pela batimetria (canais e bancos de areia)
transportando sedimentos. A dinâmica da pluma de dragagem é condicionada principalmente pela hidrodinâmica
que depende da batimetria da região e pela ação das marés. |
en_US |