dc.contributor.advisor |
Scheeres, J. |
|
dc.contributor.advisor |
Luyten, J.W. |
|
dc.contributor.author |
Bazo, Manuel |
|
dc.date.accessioned |
2021-09-01T09:12:29Z |
|
dc.date.available |
2021-09-01T09:12:29Z |
|
dc.date.issued |
2011-06-20 |
|
dc.identifier.uri |
http://www.repositorio.uem.mz/handle/258/344 |
|
dc.description.abstract |
This dissertation is divided into six chapters. The current chapter provides an introduction, which has given a brief overview of the study concentrating on the context of the study, looking into the Mozambican education system as well as on the problem statement and research questions. In Chapter 2, there is a discussion of theoretical background by reviewing the literature that guided the study, exploring the nature of transformational leadership, the focus of which is on six dimensions of school leaders’ transformational practices (vision and goals, culture, structure, intellectual stimulation, individualized support, and performance expectation) as well as on organisational learning, individual teacher learning, and changing teaching practices. In Chapter 3 the rationale, the aim of the study, the general expectations, the research questions after literature review, and the hypotheses of the study are presented. Chapter 4 deals with a variety of issues and options with regard to the research methodology used in the study. Chapter 5 concentrates on the results by discussing and analysing the findings. Finally, Chapter 6 summarises and discusses the conclusions from the results of the study and provides recommendations for future research on educational leadership practices, and educational policy. The purpose of this chapter was to describe the situation which led to the problem investigated by this research. The context of the study and the problem statement were given as well as an introduction of the research questions. Finally an outline of the content of the chapters in this dissertation was provided |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
University of Twente |
en_US |
dc.subject |
Liderança transformacional |
en_US |
dc.subject |
Liderança |
en_US |
dc.subject |
Ensino primário |
en_US |
dc.subject |
Sistema de ensino moçambicano |
en_US |
dc.subject |
Transformational leadership |
en_US |
dc.subject |
Leadership |
en_US |
dc.subject |
Primary school |
en_US |
dc.subject |
Mozambican education system |
en_US |
dc.title |
Transformational leadership in Mozambican primary schools |
en_US |
dc.type |
thesis |
en_US |
dc.embargo.terms |
openAcess |
en_US |
dc.description.resumo |
Esta dissertação está dividida em seis capítulos. O presente capítulo fornece uma introdução, que deu uma breve visão geral do estudo, concentrando-se no contexto do estudo, olhando para o sistema de educação moçambicano, bem como na definição do problema e questões de pesquisa. No Capítulo 2, há uma discussão de base teórica por meio da revisão da literatura que orientou o estudo, explorando a natureza da liderança transformacional, cujo foco está em seis dimensões das práticas transformacionais dos líderes escolares (visão e objetivos, cultura, estrutura, estimulação intelectual, suporte individualizado e expectativa de desempenho), bem como na aprendizagem organizacional, aprendizagem individual do professor e mudanças nas práticas de ensino. No Capítulo 3, são apresentados os fundamentos, o objetivo do estudo, as expectativas gerais, as questões de pesquisa após a revisão da literatura e as hipóteses do estudo. O Capítulo 4 trata de uma variedade de questões e opções em relação à metodologia de pesquisa usada no estudo. O Capítulo 5 concentra-se nos resultados, discutindo e analisando as descobertas. Finalmente, o Capítulo 6 resume e discute as conclusões dos resultados do estudo e fornece recomendações para pesquisas futuras sobre práticas de liderança educacional e política educacional. O objetivo deste capítulo foi descrever a situação que levou ao problema investigado por esta pesquisa. O contexto do estudo e a definição do problema foram fornecidos, bem como uma introdução às questões de pesquisa. Por fim, foi fornecido um esboço do conteúdo dos capítulos desta dissertação. (TRADUÇÃO NOSSA) |
en_US |