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Teaching experience and expectations of early-career academics in Mozambique: the case of Universidade Eduardo Mondlane

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dc.contributor.author Cossa, Eugénia Flora Rosa
dc.contributor.author Buque, Domingos
dc.contributor.author Fringe, Jorge Jaime dos Santos
dc.date.accessioned 2021-08-25T11:29:59Z
dc.date.issued 2016-09-14
dc.identifier.citation Cossa, Eugénia F. R.; Buque, Domingos C.; Fringe, Jorge J. dos S. (2016). Teaching experience and expectations of early-career academics in Mozambique: the case of Universidade Eduardo Mondlane Studies in Higher Education, 41 (10), 1772-1785 en_US
dc.identifier.uri https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079.2016.1221655?journalCode=cshe20
dc.identifier.uri http://www.repositorio.uem.mz/handle/258/315
dc.description.abstract This mixed-methods study explored how early-career academics (ECA) at the Universidade Eduardo Mondlane (UEM) acquire pedagogical knowledge, develop their teaching experience as well as examine their expectations regarding the teaching profession. A questionnaire, composed mostly of closed questions and one open-ended question, was applied to 71 ECAs. These questionnaire data were complemented by focus group discussion data from lecturers in management position, including academic deputy deans and heads of department. Results show that 69% of the respondents attended an induction course when they were hired. Thirty-three per cent of them did not have any guidance before their first lecture, while others had guidance from course director (28%), head of department (14%), or colleagues (22%). Twenty-seven per cent mentioned to have their former university lecturer as a model, while 23% mentioned training as forming their practice. Fifty-two per cent mentioned having adopted, in their first lecture, the approach used by their university lecturer, while 20% followed the approach defined by the university. Focus group discussion points to the need to provide ECAs with time for adaptation and continuous guidance from more experienced peers. Furthermore, as an institution with very large ECAs, 63%, the study concludes the need for the provision of training both for advanced studies as well as professional training in teaching practice en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Taylor e Francis Group en_US
dc.subject Early-career academics en_US
dc.subject Universidade Eduardo Mondlane en_US
dc.subject Constructivism en_US
dc.subject Mentorship en_US
dc.subject Communities of practice en_US
dc.title Teaching experience and expectations of early-career academics in Mozambique: the case of Universidade Eduardo Mondlane en_US
dc.type article en_US
dc.description.embargo 2022-08-25
dc.embargo.terms restrictedAcess en_US
dc.description.resumo Este estudo de métodos mistos explorou como os académicos em início de carreira (ECA) da Universidade Eduardo Mondlane (UEM) adquirem conhecimentos pedagógicos, desenvolvem a sua experiência docente, bem como examinam as suas expectativas em relação à profissão docente. Um questionário, composto em sua maioria por questões fechadas e uma questão aberta, foi aplicado a 71 ECAs. Esses dados do questionário foram complementados por dados de discussão de grupos focais de professores em cargos de gestão, incluindo vice-reitores acadêmicos e chefes de departamento. Os resultados mostram que 69% dos entrevistados participaram de um curso de iniciação no momento da contratação. Trinta e três por cento deles não tiveram nenhuma orientação antes da primeira palestra, enquanto outros tiveram orientação do diretor do curso (28%), chefe de departamento (14%) ou colegas (22%). Vinte e sete por cento mencionaram ter seu ex-professor universitário como modelo, enquanto 23% mencionaram o treinamento como forma de sua prática. Cinquenta e dois por cento referiram ter adoptado, na primeira aula, a abordagem utilizada pelo seu docente universitário, enquanto 20% seguiram a abordagem definida pela universidade. A discussão do grupo focal aponta para a necessidade de dar às ECAs tempo para adaptação e orientação contínua de pares mais experientes. Além disso, por ser uma instituição com ECAs muito grandes, 63%, o estudo conclui a necessidade de oferta de formação tanto para estudos avançados quanto para formação profissional na prática docente. (TRADUÇÃO NOSSA) en_US


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