dc.contributor.advisor |
Lopes, Miguel |
|
dc.contributor.advisor |
Silva, Delfina B. Massangaie |
|
dc.contributor.author |
Maqueque, Francina Aida Eduardo |
|
dc.date.accessioned |
2024-08-14T10:25:11Z |
|
dc.date.issued |
2024-06-01 |
|
dc.identifier.uri |
http://www.repositorio.uem.mz/handle258/1078 |
|
dc.description.abstract |
Olhando para a inclusão escolar como um fenómeno social bastante complexo e, que depende em
grande medida do planeamento e capacidade dos agentes envolvidos neste processo, a presente
dissertação de mestrado tem o seguinte título: Processo de Ensino-Aprendizagem no contexto de
inclusão: uma análise do caso da Escola Primária completa de Inhagoia “A”.
Tratando-se de uma pesquisa qualitativa, a mesma tem como objectivo analisar as estratégias
usadas pelos professores da Escola Primária Completa de Inhagoia “A” para o ensino da leitura e
escrita. Para a operacionalização da pesquisa, foi formulada a seguinte questão: Será que os
métodos utilizados no processo de ensino e aprendizagem na Escola Primária Completa de
Inhagoia “A” possibilitam a inclusão de alunos com necessidades educativas especiais?
Quanto às técnicas de recolha de dados, o estudo fez-se valer pela análise bibliográfica, análise
documental e inquérito por questionário de carácter semiestruturado respondido pelos professores
que leccionam na Escola Primária Completa Inhagoia “A”.
Da pesquisa, foi possível perceber que alguns professores entrevistados apresentam algumas
dificuldades no uso dos métodos de ensino da leitura e da escrita e, consequentemente, não estão
preparados para actuar em turmas inclusivas e, sendo a escola um espaço educacional inclusivo
deve-se promover formações para que ocorra a remoção das barreiras à aprendizagem dos alunos
com essas dificuldades, superando os preconceitos, promovendo sobretudo a humanização e,
consequentemente o direito à educação escolar |
en_US |
dc.language.iso |
por |
en_US |
dc.publisher |
Universidade Eduardo Mondlane |
en_US |
dc.rights |
openAcess |
en_US |
dc.subject |
Educação inclusiva |
en_US |
dc.subject |
Processo de ensino e aprendizagem |
en_US |
dc.subject |
Necessidades educativas especiais |
en_US |
dc.subject |
Leitura |
en_US |
dc.subject |
Escrita |
en_US |
dc.subject |
Inclusive education |
en_US |
dc.subject |
Teaching-learning process |
en_US |
dc.subject |
Special educational needs |
en_US |
dc.subject |
Reading |
en_US |
dc.subject |
Writing |
en_US |
dc.title |
Processo de ensino-aprendizagem no contexto de inclusão: uma análise do caso da Escola Primária Completa de Inhagoia “A” |
en_US |
dc.type |
thesis |
en_US |
dc.description.embargo |
2024-08-12 |
|
dc.description.resumo |
Looking at school inclusion as a very complex social phenomenon that largely depends on the planning and capacity of the agents involved in this process, this master's thesis has the following title: Teaching-Learning Process in the context of inclusion: an analysis the case of the complete Primary School of Inhagoia “A”.
Being a qualitative research, this work aims to analyze the strategies used by teachers at the Complete Primary School of Inhagoia “A” for teaching reading and writing, with reading and writing being practices that relate to and complement training of a competent reader, and the main objective of the school, making reading and writing the greatest instruments for the construction of knowledge. To operationalize the research, the following question was formulated: Do the methods used in the teaching and learning process at the Complete Primary School of Inhagoia “A” enable the inclusion of students with special educational needs?
As for data collection techniques, the study was based on bibliographic analysis, document analysis and a semi-structured questionnaire survey answered by teachers who teach in regular classes at the Complete Primary School of Inhagoia “A”.
From the research, it was possible to see that some teachers interviewed have difficulties in using reading and writing teaching methods and, consequently, are not prepared to work in inclusive classes (with students with difficulties in learning reading and writing) and, Since the school is an inclusive educational space, training must be promoted to remove barriers to learning for students with these difficulties, overcoming prejudices, promoting, above all, humanization and, consequently, the right to school education |
en_US |