Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/1484
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMuianga, Baltazar-
dc.contributor.authorMomade, Hélvia Vanuza Mathe-
dc.date.accessioned2025-09-03T08:12:28Z-
dc.date.available2025-09-03T08:12:28Z-
dc.date.issued2025-05-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle258/1484-
dc.description.abstractO presente trabalho buscou compreender as percepções das crianças sobre o ensino bilingue na província de Maputo: caso dos alunos da Escola Primária Completa de Mahubo Km14, no distrito de Boane. O objectivo do estudo era de analisar a percepção sobre o ensino bilingue no distrito de Boane em crianças que frequentam a 6a classe. No que tange a metodologia adoptada, a pesquisa é de natureza qualitativa, realizada na Escola Primária Completa de Mahubo km 14, tendo se recorrido à pesquisa documental e bibliográfica, trabalho de campo que consistiu em observação directa, aplicação de entrevistas semiestruturadas e grupos de discussão focal. Os dados foram analisados com recurso as teorias de representação social de Moscovici (2007) e da reprodução interpretativa defendida por Corsaro (2002, 2011). O estudo mostrou que as percepções das crianças sobre o ensino bilingue são divergentes. Com efeito, há dois grupos, um que concorda que é bom aprender na língua local e há necessidade de aprender na língua local porque facilmente a criança se envolve e participa nas aulas e, um grupo que não gosta do ensino bilingue porque a língua local não é a sua primeira língua e não é usual em casa, para além de ser proibido o seu uso, aliado à vergonha de falar a mesma. As percepções das crianças sobre o ensino bilingue são também influenciadas pelo ambiente em que as crianças se encontram inseridas, tanto de casa como da escola, de casa a aceitabilidade ou não dos pais influenciam muito na sua percepção e a forma como o processo é conduzido na escola também influencia na sua percepção e apetência pelo aprendizado na língua.en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.rightsopenAcessen_US
dc.subjectEnsino bilingueen_US
dc.subjectLíngua localen_US
dc.subjectPercepções sociaisen_US
dc.titleEstudo das percepções das crianças sobre o ensino bilingue no distrito de Boaneen_US
dc.typethesisen_US
dc.description.resumoThis study sought to understand children's perceptions of bilingual education in Maputo province, focusing on pupils at Mahubo-Km14 Primary School in the district of Boane. The study aimed to analyze how 6 th grade pupils in Boane District perceive bilingual education. In terms of methodology adopted, the research is qualitative in nature. It was conducted at Mahubo-Km14 Primary School and included documentary and bibliographical research, fieldwork involving direct observation, semi-structured interviews, and focus group discussions. The data was analyzed using Moscovici's (2007) theories of social representation and Corsaro's (2002,2011) concept of interpretative reproduction. The findings revealed divergent perceptions of bilingual education among children. Two main groups emerged: one group supported learning in the local language, arguing that it facilitates engagement and participation in lessons. Conversely, the other group expressed opposition to bilingual education, as the local language was not their primary language of instruction, and it was rarely spoken at home. In some cases, children reported being discouraged from using the local language at home, and there was a sense of shame associated with speaking it. Furthermore, the children’s perceptions of bilingual education were influenced by their surrounding environment, both at home and at school. Parental attitudes towards the local language significantly impacted their children's perceptions, as did the manner in which the bilingual education process was implemented at school.en_US
Appears in Collections:DS - FLCS - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2025 - Momade, Hélvia Vanuza Mathe.pdf2.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.