Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/907
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGonçalves, António Cipriano-
dc.contributor.authorMondlane, Nelsa Verónica-
dc.date.accessioned2024-04-16T11:59:50Z-
dc.date.issued2023-10-30-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle258/907-
dc.description.abstractThis dissertation examines the role of advertising and publicity as a vehicle for non-formal education in a case study of the third-year class of the Degree Course in Organizational Psychology at the Faculty of Education (FACED) of the Eduardo Mondlane University (UEM). The general aim of the research was to analyse the role of advertising and propaganda as vehicles of non-formal education in the learning of students in the third year of the Organizational Psychology course at FACED-UEM. Specifically, the dissertation sought to a) Discuss the potential of non-formal education in student learning based on advertising and propaganda; b) Map the experiences of third-year psychology students at FACED-UEM in relation to advertising and propaganda as part of non-formal education; c) To identify the conceptions of advertising and propaganda as vehicles for non-formal education among third-year students on the Organizational Psychology course at FACED-UEM; d) To examine how advertising and propaganda as a vehicle for non-formal education contributed to promoting learning among third-year students on the Organizational Psychology degree course at FACED-UEM. In this dissertation, the researcher's concerns were guided by the following research problem. In what way are advertising and propaganda seen as vehicles of non-formal education for promoting learning among third-year organizational psychology students at FACED-UEM? In methodological terms, the research was a qualitative and quantitative case study, in which a mixed questionnaire was used as a data collection instrument with a sample of 15 students of both sexes from the third year of the Organizational Psychology degree course at FACED-UEM. The results of the research revealed that advertising and propaganda play a major role in non-formal education, and that as part of non-formal education, students use experiences and strategies from advertising and propaganda contained in digital media in their daily lives. From the students' perspective, there was also an understanding of the concepts and the possibility of a practical approach to learning acquired through advertising and propaganda in their real world as a vehicle for non-formal education. In addition, the majority of students considered this approach to be innovative and an effective form of non-formal education. Therefore, the dissertation proved the potential of advertising and propaganda as effective non-formal education tools to motivate and engage students, promoting a more practical and meaningful approach to non-formal educationen_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.rightsopenAcessen_US
dc.subjectPublicidadeen_US
dc.subjectPropagandaen_US
dc.subjectEducação não-formalen_US
dc.subjectAdvertisingen_US
dc.subjectMarketingen_US
dc.subjectNon-formal educationen_US
dc.titleA Publicidade e propaganda nas redes sociais como veículos da educação não-formal: um estudo de caso na turma do terceiro ano do curso de licenciatura em Psicologia das Organizações na FACED-UEMen_US
dc.typethesisen_US
dc.description.embargo2024-04-12-
dc.description.resumoEsta dissertação examina o papel da publicidade e propaganda como veículos da educação não-formal num estudo de caso na turma do terceiro ano do Curso de Licenciatura em Psicologia das Organizações na Faculdade de Educação (FACED) da Universidade Eduardo Mondlane (UEM). A pesquisa teve como objectivo geral analisar o papel da publicidade e propaganda como veículos da educação não-formal na aprendizagem dos estudantes na turma do terceiro ano do curso de Psicologia das Organizações da FACED-UEM. De forma específica a dissertação procurou a) Discutir as potencialidades do desempenho da educação não-formal na aprendizagem dos estudantes a partir da publicidade e propaganda; b) Mapear as experiências dos estudantes do terceiro ano do curso de psicologia da FACED-UEM em relação a publicidade e propaganda como parte da educação não-formal; c) Identificar as concepções sobre a publicidade e propaganda como veículos da educação não-formal nos estudantes do terceiro ano do curso de Psicologia das Organizações da FACED-UEM; d) Examinar como a publicidade e a propaganda enquanto veículos da educação não-formal contribuem para promover a aprendizagem dos estudantes do terceiro ano da turma do curso de licenciatura em Psicologia das Organizações da FACED-UEM. Nesta dissertação a inquietação da pesquisadora esteve encaminhada pelo seguinte problema de pesquisa. De que forma a publicidade e propaganda são tidas como veículos de educação não-formal para a promoção de aprendizagem nos estudantes de psicologia de organização do terceiro ano da FACED-UEM? Em termos metodológicos a pesquisa foi um estudo de caso, qualitativo e quantitativo, em que se usou um questionário misto como instrumento de recolha de dados junto de uma amostra de 15 estudantes de ambos os sexos da turma do terceiro ano do curso de licenciatura em Psicologia das Organizações da FACED- UEM. Os resultados da pesquisa revelaram que a publicidade e propaganda tem um papel preponderante na educação não-formal, como parte da educação não-formal os estudantes no seu quotidiano usam experiências e estratégias a partir da publicidade e propaganda contida nas mídias digitais, na perspectiva dos estudantes emergiu também uma compreensão dos conceitos e possibilidade da abordagem prática na aprendizagem adquirida através da publicidade e propaganda no seu mundo real como veículo da educação não-formal. Além disso, a maioria dos estudantes considerou esta abordagem como sendo inovadora e uma maneira eficaz de educação não-formal. Portanto, a dissertação comprovou o potencial da publicidade e propaganda como ferramentas eficazes de educação não-formal para motivar e envolver os estudantes, promovendo uma abordagem mais prática e significativa à educação não-formalen_US
Appears in Collections:DP - FACED - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2023 - Mondlane, Nelsa Verónica. pdf1.05 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.