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dc.contributor.authorGuambe, Ribas-
dc.contributor.authorMutemba, Balbina-
dc.contributor.authorMatavele, Hilária-
dc.date.accessioned2024-04-03T12:47:56Z-
dc.date.issued2020-11-25-
dc.identifier.otherhttps://revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/573-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle258/899-
dc.description.abstractMozambique is a multilingual and therefore multicultural society, with more than 40 native languages. All of them are Bantu languages, with the exception of Portuguese, the official language since the independence of Mozambique, and few of the few immigrants’ residents in the country. According to the 2017 General Census, only about 47% of the population had Portuguese as their mother tongue (INE, 2019). The dominant languages at the place where the research was carried out are: Ci-Changana, Ci-Ronga and Ci-Tshwa, all of Tsonga origin and mutually understandable among speakers. Although only about 26% of school-age children communicate in Portuguese, this is the language of instruction in Mozambique. This information is relevant because, in the Mozambican context, speaking the official language, gives the speaker a differentiated status in relation to the others, that is, whoever speaks this language, theoretically, has a higher social status. The objectives of the research are (i) to explore the strategies preferred by the students, from different social and linguistic extracts, when solving problems about logic and (ii) to relate performance in solving a question of logic presented in the research and school success. The research is qualitative, supported by the discursive approach to learning mathematics. Eight students from the 10th Class of a school located in the semi-rural environment participated in it. The participants with better school performance showed to have the rules of recognition of the context in allusion, that is, they solved the problem involving logical reasoning based on the propositions presented in the statement, and from the meanings constructed texts legitimately accepted for that context, while with low performance they were based on their daily experiences to produce their texts, which reveals a lack of recognition of the context of the problemen_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherRevista Latinoamericana de Etnomatemáticaen_US
dc.rightsopenAcessen_US
dc.subjectLógicaen_US
dc.subjectLínguaen_US
dc.subjectEstatuto socialen_US
dc.subjectRegras de reconhecimento e de realizaçãoen_US
dc.subjectLogicen_US
dc.subjectLanguageen_US
dc.subjectSocial statusen_US
dc.subjectRules of recognition and achievementen_US
dc.titleLinguagem (des)contextualizada, matemática e lógica, desempenho dos alunos na lógica formal e relação com a sua língua e classe socialen_US
dc.title.alternativePerformance of students in formal logic and relationship with their language and social classen_US
dc.typearticleen_US
dc.description.embargo2024-03-28-
dc.description.resumoMoçambique é uma sociedade multilíngue e, consequentemente multicultural, com mais de 40 línguas nativas. Todas elas são línguas Bantu, com exceção do Português, a língua oficial desde a independência de Moçambique, e poucas de poucos imigrantes residentes no país. Segundo o Censo Geral de 2017, somente cerca de 47% da população tinha o Português como língua materna (INE, 2019). As línguas dominantes no local onde a pesquisa foi desenvolvida são: Ci-Changana, Ci-Ronga e Ci-Tshwa, todas de origem Tsonga e mutuamente entendíveis entre os falantes. Apesar de apenas cerca de 26% das crianças em idade escolar se comunicarem em Português, esta é a língua de ensino em Moçambique. Esta informação é relevante porque, no contexto moçambino, falar a língua oficial, confere ao falante um status diferenciado em relação aos demais, isto é, quem fala esta língua, teoricamente, tem status social mais elevado. Os objectivos da pesquisa são (i) explorar as estratégias preferidas pelos alunos, de diferentes extractos sociais e linguísticos, quando resolvem problemas sobre lógica e (ii) relacionar o desempenho na resolução de uma questão de lógica apresentada na pesquisa e o sucesso escolar. A pesquisa é de carácter qualitativo, apoiada na abordagem discursiva de aprendizagem de matemática. Participaram nela 8 alunos, da 10 a Classe de uma escola localizada no meio semi-rural. Os participantes com melhor aproveitamento escolar mostraram possuir as regras de reconhecimento do contexto em alusão, isto é, resolveram o problema envolvendo o raciocínio lógico com base nas proposições apresentadas no enunciado, e a partir dos significados construíram textos legitimamente aceites para aquele contexto, enquanto os com baixo aproveitamento baseavam-se nas suas vivências do quotidiano para produzir os seus textos, o que revela falta de reconhecimento do contexto do problemaen_US
dc.journalRevista Latinoamericana de Etnomatemáticaen_US
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