Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/797
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDomingos, Mussa Carimo-
dc.date.accessioned2023-08-15T08:44:41Z-
dc.date.available2023-08-15T08:44:41Z-
dc.date.issued2022-12-01-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle258/797-
dc.description.abstractThe rapid advancement of Information and Communication Technology (ICT) has revolutionized all sectors of society and the Education sector was no exception. Hoping for similar benefits to developed countries, African nations have been introducing learning management systems to support teaching and learning activities. In Mozambique, the introduction of ICT in education was led by the Eduardo Mondlane University, in 2002, when it introduced the Moodle learning management system, with a view to student-centered teaching. In this context, the research aims to analyze the factors that influence the acceptance of the Moodle Platform by UEM teachers. For this study, quantitative methods were used, through a questionnaire based on the statements of the UTAUT analytical model by Venkatesh et al. (2003), in which 194 professors from different faculties and schools of the UEM responded, and validated through Principal Component Analysis (PCA), in which the variance results found are satisfactory. Performance Expectancy, Effort Expectation, Social Influence and Facilitating Conditions together accounted for 65.9% of the explained variance of the empirical instrument. Data processing and analysis were performed using descriptive analysis, Student's t test, Analysis of Variance (ANOVA). Through the hypothesis test, two hypotheses were confirmed, according to which "The perception of facilitating conditions is influenced differently according to age" and "Expectation of Effort is influenced differently according to the level of experience in Moodle/Vula”.en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.rightsopenAcessen_US
dc.subjectTecnologia da Informação e Comunicaçãoen_US
dc.subjectTICen_US
dc.subjectSistemas de Gestão de Aprendizagemen_US
dc.subjectPlataforma Moodleen_US
dc.titleEstudo dos factores que influenciam a aceitação e uso da Plataforma Moodle pelos docentes da Universidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.typethesisen_US
dc.description.resumoO rápido avanço da Tecnologia da Informação e Comunicação (TIC) revolucionou todos os sectores da sociedade e o sector da Educação não foi excepção. Augurando os benefícios similares aos dos países desenvolvidos, as nações africanas têm estado a introduzir sistemas de gestão de aprendizagem no apoio às actividades de ensino e aprendizagem. Em Moçambique, a introdução das TIC na educação deu-se através da Universidade Eduardo Mondlane (UEM), em 2002, com do sistema de gestão de aprendizagem Moodle, em vista o ensino centrado no estudante. Neste contexto, a pesquisa tem o objectivo de analisar os factores que influenciam a aceitação da Plataforma Moodle, pelos docentes da UEM. Para este estudo, recorreu-se aos métodos quantitativos, por via de um questionário baseado nas afirmativas do modelo analítico da UTAUT de Venkatesh et al. (2003), onde responderam 194 docentes das diferentes faculdades e escolas da UEM e validados através da Análise de Componentes Principais (ACP), na qual os resultados encontrados de variância são satisfatórios. Expectativa de Desempenho, Expectativa de Esforço, Influência Social e Condições Facilitadoras juntos representaram 65.9% da variância explicada do instrumento empírico. O tratamento e a análise dos dados foram realizados por meio de análise descritiva, Análise de Componentes Principais (ACP), teste t de student, Análise de Variância (ANOVA). Através do teste de hipóteses confirmara-se duas hipóteses, segundo as quais “A percepção sobre as condições facilitadoras são influenciadas diferentemente de acordo com a idade” e “A Expectativa de Esforço é influenciada diferentemente de acordo com o nível de experiência no Moodle/Vula”.en_US
Appears in Collections:DEA - FACED - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2022 - Domingos, Mussa Carimo.pdf3.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.