Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/780
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorGoncalves, António Cipriano Parafino-
dc.contributor.authorLanga, Sérgio Jeremias-
dc.date.accessioned2023-05-23T11:05:59Z-
dc.date.available2023-05-23T11:05:59Z-
dc.date.issued2023-03-01-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle258/780-
dc.description.abstractIn the work entitled “Television and education for the values of local culture in Mozambique: a study from the programming grid of three television channels”, we took as object the programming grids of three television channels in Mozambique and proposed a discussion that establishes a relationship between Television, Education and Local Cultural Values. Given that canned television content predominates on national television in an average order of 50%, we question the meaning of national television educational action and its social axiological dimension for Mozambicans. Our questioning is supported by the Gramscian consideration according to which Television is one of the most important institutions of civil society that has the function of educating for the consensus of fundamental social groups and, thus, constitutes a trench of struggle for hegemony. Understood in this way, Television is a mediation of non-formal education. The objective is, therefore, to understand that education for local cultural values is provided by national television channels in Mozambique. From a methodological point of view, we took Dialectics as a compass that led us to possible answers to our investigative concern. The research results indicate that Portuguese colonial education imposed a rupture with the cultural and social values of the natives and such rupture, as our study will show, has extended to the present. In Television, we identified a grid dependent on content whose values are inherent to the dominant countries in the media industry, unrelated to the local culture, so the education provided by the analyzed television channels is not for the values of local culture, nor for the cultural memory based on in ancestry. As a suggestion, we point to the need for a Mozambiology in the programming schedules of Mozambican television, a fact that may allow Mozambican Television to contribute to an education for the values of local culture.en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.rightsopenAcessen_US
dc.subjectTelevisãoen_US
dc.subjectValores locaisen_US
dc.subjectGrelha da programaçãoen_US
dc.subjectCulturaen_US
dc.titleA televisão e a educação para valores da cultura local em Moçambique: um estudo a partir da grelha de programação de três canais de televisão (TVM, MIRAMAR E STV)en_US
dc.typethesisen_US
dc.description.resumoNo trabalho intitulado “A televisão e a educação para os valores da cultura local em Moçambique: um estudo a partir da grelha da programação de três canais de Televisão”, propusemo-nos a discutir a relação entre a Televisão, Educação e os Valores Culturais Locais, a partir das grelhas de programação de três canais televisivos em Moçambique. Atendendo a que os conteúdos televisivos Enlatados coexistem na Televisão nacional numa razão média de 50%, questionámos o significado da acção educativa televisiva nacional e da sua dimensão axiológica social para os moçambicanos. O nosso questionamento tem respaldo na consideração gramsciana segundo a qual a Televisão é uma das mais importantes instituições da sociedade civil que tem a função de educar para o consenso dos grupos sociais fundamentais e, assim, constitui-se numa trincheira de luta pela hegemonia. Assim entendida, a Televisão é uma instância mediadora de educação não formal. O objectivo é, por conseguinte, o de compreender que educação para valores culturais locais é propiciada por aqueles três canais nacionais de Televisão em Moçambique. Sob o ponto de vista metodológico, tomámos a Dialéctica como bússola que nos conduziu às possíveis respostas à inquietação investigativa. Os resultados da pesquisa indicam que a Educação colonial portuguesa impôs uma ruptura com os valores culturais e sociais dos nativos e tal ruptura, como o nosso estudo vai mostrar, perdura até ao presente. Na Televisão identificámos uma grelha dependente de conteúdos cujos valores são inerentes aos países dominantes na indústria mediática, alheios à cultura local, pelo que a educação propiciada pelos canais de Televisão analisados não é para os valores da cultural local, tão pouco para a memória cultural alicerçada na ancestralidade. Como sugestão, apontamos para a necessidade de uma moçaxiologia nas grelhas de programação das televisões moçambicanas, o que poderá permitir que a Televisão moçambicana contribua para uma educação para os valores da cultura local.en_US
Appears in Collections:DEA - FACED - Teses de Doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2022 - Langa, Sérgio Jeremias.pdf2.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.