Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/770
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorLopes, Maria Antónia-
dc.contributor.authorLanga, Ascídia Maimuna David-
dc.date.accessioned2023-03-27T09:59:01Z-
dc.date.available2023-03-27T09:59:01Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle258/770-
dc.description.abstractThe study focuses on the challenges faced by managers of Municipal Markets in Maputo City regarding the attraction and keeping informal vendors in building designed for sale, so that they practice their activities in an appropriate place, obeying the municipal posture. Relying on theories of human motivation and leadership, in addition to the systemic approach to the organization and marketing philosophy, it seeks to explore the case of the Zimpeto Wholesale Market (MGZ) and its annex, managed by the Municipal Directorate of Markets and Fairs (DMMF) of the Municipal Council of Maputo City. For the accomplishment of this study, a qualitative research was carried out, in its essence descriptive, through a participant observation and application of semi-structured interviews using an interview guide conceived by the researcher, applied to the managers of the MGZ, DMMF, as well as informal vendors around the market. The study covers facts that took place in a time horizon between 2007 and 2017, cronologicaly delimited by the inauguration of the MGZ, in 2007, the publication of the Posture on Markets and Fairs of Maputo City, in 2008, and the Quinquennial Program of the Municipality Council of Maputo (2014), which deals with the strategic objectives of the DMMF. Based on the data obtained, the research concluded that the strategic management of municipal markets is a relevant factor in the attractiveness and retention of informal vendors in those places. Informal vendors are unmotivated by the management scenario in these spaces, and it is essential that the leadership responsible for management adopts a welcoming and participatory posture, so that together, the parties can devise solutions with a view to improving the management of municipal markets and, consequently, minimize the phenomenon of selling in inappropriate places. Aware that the research does not empty the discussion of the problem in question, it is recommended the continuity involving various markets in other regions of the country, in order to have a more comprehensive understanding of the topic under analysis, enabling comparisons with the other standards of action in the region and in the world.en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.rightsopenAcessen_US
dc.subjectMercadosen_US
dc.subjectVendedores informaisen_US
dc.subjectGestão estratégicaen_US
dc.subjectGestão Públicaen_US
dc.subjectMercado Grossista do Zimpetoen_US
dc.titleDesafios na gestão de mercados municipais na cidade de Maputo: o caso do mercado grossista de Zimpeto (2007 - 2017)en_US
dc.typethesisen_US
dc.description.resumoO presente estudo debruça-se em torno dos desafios enfrentados por gestores de Mercados Municipais na Cidade de Maputo em atrair e manter vendedores informais nos recintos concebidos para venda, para que pratiquem as suas actividades em lugares apropriados, obedecendo a postura municipal. Socorrendo-se em teorias da motivação humana e da liderança, para além da abordagem sistémica da organização e filosofia de marketing, procura-se explorar o caso do Mercado Grossista do Zimpeto (MGZ) e anexo, sob gestão da Direcção Municipal de Mercados e Feiras (DMMF) do Conselho Municipal da Cidade de Maputo. Para a concretização deste estudo, foi levada a cabo uma pesquisa qualitativa, na sua essência descritiva, através da observação participante e aplicação de entrevistas semi-estruturadas com recurso a um guião de entrevista concebido pela pesquisadora, aplicado aos gestores do MGZ, DMMF, bem como aos vendedores informais ao redor do mercado. O estudo abarca factos que tiveram lugar num horizonte temporal de entre 2007 a 2017,cujos marcos delimitadores são a inauguração do MGZ, em 2007, a publicação da Postura sobre Mercados e Feiras da Cidade de Maputo, em 2008, e do Programa Quinquenal do Conselho Municipal de Maputo (2014), que versa sobre os objectivos estratégicos da DMMF. Por via dos dados obtidos, conclui-se que a gestão estratégica dos mercados municipais é um factor relevante na atractividade e retenção de vendedores informais naqueles locais. Estamos perante vendedores informais desmotivados pelo cenário de gestão nestes espaços, e torna-se fundamental que a liderança responsável pela gestão adopte uma postura acolhedora e participativa, para que juntas, as partes possam conceber soluções tendo em vista a melhoria na gestão dos mercados municipais e, consequentemente, minimizar o fenómeno de venda em locais impróprios. Ciente de que a pesquisa não esvazia a discussão do problema em alusão, recomenda- se o prosseguimento de pesquisas que envolvam os vários mercados em outras regiões do país, de modo que se tenha um entendimento mais abrangente do tema em análise, possibilitando comparações com os demais padrões de actuação na região e no mundo.en_US
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado - FACECO

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2022 - Langa, Ascídia Maimuna David.pdf1.76 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.