Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/766
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMuianga, Xavier-
dc.contributor.authorNhacudime, Celina da Conceição-
dc.date.accessioned2023-03-20T12:17:47Z-
dc.date.available2023-03-20T12:17:47Z-
dc.date.issued2022-09-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle258/766-
dc.description.abstractThe present research focused on the social contribution of university libraries in informational accessibility. The main objective is to analyze how university libraries are prepared in the physical and digital informational accessibility to meet the needs of visually impaired students. The choice of the theme is justified by the importance of reflecting on the social contribution of university libraries as means of access to information, promoting equal opportunities and allowing the inclusion of visually impaired students, as well as the promotion of their skills as it is done with their so-called normal colleagues, in order to envisage their success. A qualitative methodology of multiple case study with descriptive and explanatory focus was used, where semi-structured interviews were applied to visually impaired students, library managers, namely those from the Central Library of the Eduardo Mondlane University and the Central Library of the Polytechnic University. The research was developed from the theoretical referential on accessibility, visual impairment, assistive technologies, university libraries and current legislation pertinent to the theme. The results revealed that the respondents identified as barriers to the accessibility of physical and digital information, the difficulty in accessing documentation and information in different supports, the absence and insufficiency of equipment for assistive technologies, the absence of adapted services and products and the inaccessibility to places due to the existence of architectural barriers. It was found that good practices are already implemented in one of the libraries that indicate the path towards an inclusive library; however, there is a lack of exchange among libraries regarding resources, products and services related to visually impaired students.Therefore, we recommend the need to create a support service for visually impaired students in the university libraries studied that meets their specific demands, as well as suggest future work in this area.en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.rightsopenAcessen_US
dc.subjectBibliotecas universitáriasen_US
dc.subjectDeficiência visualen_US
dc.subjectAcessibilidade informacionalen_US
dc.subjectTecnologias assistivasen_US
dc.subjectInclusãoen_US
dc.titleO contributo das bibliotecas universitárias na acessibilidade informacional física e digital para estudantes com deficiência visual na cidade de Maputoen_US
dc.typethesisen_US
dc.description.resumoO presente trabalho de pesquisa incidiu sobre o contributo social das bibliotecas universitárias na acessibilidade informacional. O objectivo principal foi analisar como as bibliotecas universitárias estão preparadas na acessibilidade informacional física e digital para atender aos estudantes com deficiência visual. A escolha do tema justificou-se pela importância de reflectirmos em torno do contributo social das bibliotecas universitárias enquanto via de acesso à informação, promovendo a igualdade de oportunidades e permitindo a inclusão de estudantes com deficiência visual, bem como a promoção das suas competências a par dos seus colegas ditos normais, de modo a vislumbrar o seu sucesso. Foi utilizada uma metodologia qualitativa de estudo de casos múltiplos com enfoque descritivo e explicativo, onde foi aplicada a entrevista semi-estruturada a estudantes com deficiência visual, responsáveis das bibliotecas, nomeadamente os da biblioteca Central da Universidade Eduardo Mondlane e da Biblioteca Central da Universidade Politécnica. A pesquisa desenvolveu-se a partir do referencial teórico sobre acessibilidade, deficiência visual, tecnologias assistivas, bibliotecas universitárias e legislação vigente pertinente à temática. Os resultados revelaram que os respondentes identificaram como barreiras à acessibilidade informacional física e digital, a dificuldade de acesso a documentação e informação em diferentes suportes, a inexistência e insuficiência de equipamentos para as tecnologias assistivas, ausência de serviços e produtos adaptados e a inacessibilidade a locais em virtude da existência de barreiras arquitectónicas. Constatou-se que já se encontram implementadas, em uma das bibliotecas, boas práticas que indiciam a caminhada na direcção de biblioteca inclusiva, porém verifica-se a falta de intercâmbio entre as bibliotecas relativamente aos recursos, produtos e serviços referentes aos estudantes com deficiência visual. Recomendamos, por isso, a necessidade de criação de um serviço de apoio aos estudantes com deficiência visual nas bibliotecas universitárias estudadas que responda às suas exigências específicas, bem como sugerimos trabalhos futuros nesta área.en_US
Appears in Collections:DP - FACED - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2022 - Nhacudime, Celina da Conceição.pdf1.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.