Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/752
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCipriano, António-
dc.contributor.authorBatista, Clarismundo de Oliveira-
dc.date.accessioned2023-03-20T06:59:30Z-
dc.date.available2023-03-20T06:59:30Z-
dc.date.issued2020-11-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle258/752-
dc.description.abstractThe present study intends to understand how the process of ethical - pedagogical formation of the Mozambican Protestant theologian takes place in a context of socio-cultural changes in the country. For this, using a predominantly qualitative methodology and focused on the literature review, it begins by describing some of the main socio-anthropological changes in Mozambique and shows the importance of the ethical-pedagogical training of the national Protestant theologians. Then, based on the literature review and documentary analysis, the study characterizes some of the socio- cultural changes in the country, examining the guidelines for the ethical-pedagogical training of a theologian at the Biblical School of the Igreja Assembly of God of Mozambique. Data collection took place through participant observation, documentary analysis provided by the institution, that is, the curriculum proposal, school calendar, and semi-open interview, using a questionnaire that served as a script for qualitative research with a totally voluntary participation. The results indicate the trainers' desire to be prepared to face this existing crisis, as well as the desire to help other learners, and revealed the relevance of this work to implement measures that make the Protestant theologian even more qualified for this demand. . The research revealed that the ethical and pedagogical training of the Mozambican theologian provides them with the necessary subsidies to respond to the challenges of the contemporary world, but with gaps that must be filled, with measures such as: increasing the workload for disciplines such as ethics, sociology and anthropology and continuing education to update knowledge appropriate to the challenges of the postmodern world.en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.rightsopenAcessen_US
dc.subjectFormação ético - pedagógicaen_US
dc.subjectTeólogiaen_US
dc.subjectEscola Bíblicaen_US
dc.subjectTeólogo protestanteen_US
dc.titleA formação ético-pedagógica do teólogo protestante no contexto de mudanças sócio-culturais em Moçambique: o caso da Assembleia de Deusen_US
dc.typethesisen_US
dc.description.resumoO presente estudo pretende compreender como se realiza o processo da formação ético - pedagógica do teólogo protestante moçambicano em um contexto de mudanças sócio-culturais no país. Para isso, através de uma metodologia predominante qualitativa e incidido na revisão bibliográfica, começa por fazer a descrição de algumas das principais mudanças sócio-antropológicas em Moçambique e mostra a importância da formação ético-pedagógica dos teólogos protestantes nacionais. Depois, com base na revisão bibliográfica e analise documental, o estudo caracteriza algumas das mudanças sócio-culturais no país, examinando as diretrizes da formação ético- pedagógico de um teólogo na Escola Bíblica da Igreja Assembleia de Deus de Moçambique. A coleta de dados se deu através da observação participante, da analise documental fornecida pela instituição, ou seja, da proposta curricular, calendário escolar, e de entrevista semiaberta, usando um questionário que serviu como roteiro para a pesquisa qualitativa com uma participação totalmente voluntária. Os resultados indicam o anseio dos formadores em estarem preparados para o enfrentamento a esta crise existente, bem como, o desejo em ajudar outros aprendentes, e revelou a pertinência desta obra para que sejam implementadas medidas que tornem o teólogo protestante ainda mais qualificado para esta demanda. A pesquisa revelou que a formação ético - pedagógica do teólogo moçambicano proporciona-os subsídios necessários para responder aos desafios do mundo contemporâneo, porém com lacunas que deverão ser preenchidas, com medidas, tais como: o aumento da carga horária para disciplinas como ética, sociologia e antropologia e uma formação continuada para reactualização do conhecimento adequado aos desafios do mundo pós-moderno.en_US
Appears in Collections:DOGE - FACED - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2020 - Batista, Clarismundo de Oliveira.pdf715.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.