Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/745
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTembe, Cristina-
dc.contributor.authorMulima, Isaías Ismael-
dc.date.accessioned2023-03-16T12:59:39Z-
dc.date.available2023-03-16T12:59:39Z-
dc.date.issued2019-08-13-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle258/745-
dc.description.abstractThis research is part of the theme of teacher education, aiming to analyze how continuous training is reflected in the students' learning and focuses on the continuous training of teachers of primary education and is based on the theoretical assumption that continuous training is a permanent process of perfecting the knowledge necessary to the teacher's activity and crucial in improving his teaching practice and, consequently, in improving students' learning. However, in the Mozambican context, the poor quality of students' learning leads to the formulation of the question: To what extend does continuous training in primary school is reflected in students' learning? To seek a probable answer to this question, the study was based on the assumptions of qualitative and quantitative research and developed through bibliographic and document research, application of questionnaires and interviews, classroom observations and was characterized by delimitation of the field of study that were 8 schools of KaMavota Municipal District. The sample consisted of 49 teachers chosen by convenience and 4 managers, randomly chosen. The data were collected using the questionnaire and the interview. The Questionnaire was administered to teachers with the objective of gathering experiences and their perception of continuous training. The interview was conducted to school managers and aimed to assess their perception degree around the strategies of continuing teacher education, the contribution of this in the students ' learning as well as the ideal strategy to be followed. The purpose of da classroom observations was to understand how teachers teach and students react to new approaches. The study allowed us to conclude that continuous training is not effective in schools and, in cases where it happens, it is not taken with proper attention and the strategies followed are not the most appropriate and, therefore, it has no impact on students' learning. The conclusion that emanates from the study allowed us to present recommendations for the different institutions that manage education, such as the re-introduction of fortnightly planning on Saturdays, the reviving of pedagogical practices in the school, the creation of technical support committees to the district Pedagogical support Committees and the creation of a model of continuing training in schools taking into account local needs.en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.rightsopenAcessen_US
dc.subjectProcesso ensino - aprendizagemen_US
dc.subjectFormação de professoresen_US
dc.subjectFormação contínuaen_US
dc.titleAnálise da contribuição da formação contínua de professores na aprendizagem dos alunos do ensino básicoen_US
dc.typethesisen_US
dc.description.resumoA presente pesquisa enquadra-se na temática da formação de professores, objectivando analisar como a formação contínua se reflecte na aprendizagem dos alunos e tem como foco a formação contínua de professores do ensino básico e assenta no pressuposto teórico de que a formação contínua é um processo permanente de aperfeiçoamento dos saberes necessários à actividade do professor e crucial na melhoria da sua prática docente e, consequentemente, na melhoria da aprendizagem dos alunos. No entanto, no contexto moçambicano, a fraca qualidade de aprendizagem dos alunos, leva à formulação da questão: como que a formação contínua realizada nas escolas do ensino primário se reflecte na aprendizagem dos alunos? Para buscar uma provável resposta a esta questão, o estudo baseou-se nos pressupostos da pesquisa qualitativa e quantitativa e desenvolve-se através da pesquisa bibliográfica e documental, aplicação de questionários, entrevistas e a observação de aulas e caracterizou-se pela delimitação do campo de estudo que foram 8 escolas do Municipal KaMavota. A amostra foi constituída por 49 professores escolhidos por conveniência e 4 gestores, estes escolhidos de forma aleatória. Os dados foram recolhidos, usando o questionário e a entrevista. O questionário foi aplicado aos professores com o objectivo de colher experiências e sua percepção sobre a formação contínua. A entrevista foi dirigida aos gestores escolares e visava aferir o grau da sua percepção em torno das estratégias de formação contínua de professores, o contributo desta na aprendizagem dos alunos bem como a estratégia ideal a ser seguida. A observação de aulas visava perceber como os professores conduzem as aulas e a reacção dos alunos perante novas aprendizagens. O estudo permitiu concluir que a formação contínua não é efectiva nas escolas e, nos casos em que acontece, não é tomada com a devida atenção e as estratégias seguidas não são as mais adequadas e, por via disso, não tem impacto na aprendizagem dos alunos. A conclusão que emana do estudo permitiu-nos apresentar recomendações para as diferentes instituições que gerem a educação, como a reintrodução de planificações quinzenais aos sábados, a dinamização das práticas pedagógicas nas escolas, a criação das comissões de apoio técnico às Comissões de Apoio Pedagógico distrital e criação de um modelo de formação contínua nas escolas, tendo em conta as necessidades locais.en_US
Appears in Collections:DFPEC - FACED - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2019 - Mulima, Isaías Ismael.pdf971.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.