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dc.contributor.advisorSitoe, Arlindo Alberto-
dc.contributor.authorTomo, Cristina Daniel Matere-
dc.date.accessioned2023-03-16T12:57:19Z-
dc.date.available2023-03-16T12:57:19Z-
dc.date.issued2022-06-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle258/737-
dc.description.abstractThe Mozambique Act on the National System of Education reaffirms the duty of the State in organizing and promoting education for all, and considers inclusion, equity and equality as educational principles in all subsystems. The implementation of these principles, in the perspective of Inclusive Education, places the country under pressure to find adequate responses designed to identify and meet the variety of needs of the pupils with Special Educational Needs in regular schools. This research was aimed to contribute to that end by devising a model, adapted from the Response-to-Intervention model, for the identification, assessment and intervention of pupils with Intellectual and Developmental Difficulties. The study was run under the Action- Research methodology, technically built through a collaborative consultancy approach. It was developed in three phases: The 1 st one consisted of devising a new model, adapted from the original one, a process that involved the participating teachers; the 2 nd phase concerned testing the designed model; and the last phase was the actual intervention on the targeted pupils as well as the sharing of the study’s results with teachers and parents. Participants were 2 school managers; eleven primary school teachers and 556 2 nd grade pupils. Data yielded a model consisting of three levels of intervention: Structural Intervention, Universal Screening, and Group Intervention. The screening identified pupils “at risk”, once their responses were categorized as being below pre-school, pre-primary school, 1 st grade and 2 nd grade. The intervention produced evidence from 29 pupils whose responses revealed Intellectual and Developmental Difficulties. Teachers hailed the model as attainable, practical and viable for the Mozambican context.en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.rightsopenAcessen_US
dc.subjectEducação inclusivaen_US
dc.subjectNecessidades educativas especiaisen_US
dc.subjectDificuldade intelectualen_US
dc.subjectDificuldade desenvolvimentalen_US
dc.subjectEscola Regularen_US
dc.subjectResposta-à-Intervençãoen_US
dc.titleEducação inclusiva: construção de um modelo para identificação e atendimento de alunos com necessidades educativas especiais de natureza intelectual-desenvolvimental em escolas regulares do ensino primário em Moçambiqueen_US
dc.typethesisen_US
dc.description.resumoA Lei do Sistema Nacional de Educação de Moçambique reafirma o dever do Estado na organização e promoção do ensino para todos, e tem a Inclusão, Equidade e Igualdade como princípios educativos em todos os subsistemas de ensino. A materialização do princípio da inclusão coloca o sistema sob pressão de encontrar instrumentos adequados para a identificação e atendimento de alunos com necessidades educativas especiais de diversa natureza, na escola regular. O objectivo geral deste estudo foi desenvolver um modelo de identificação e atendimento de alunos com Necessidades Educativas Especiais de natureza Intelectual- Desenvolvimental, no ensino primário, em escolas regulares, a partir do modelo-padrão Response-to- Intervention [Resposta-à-Intervenção]. O estudo usou a pesquisa-acção como metodologia e a consultoria colaborativa como técnica principal. Foi realizado em três fases: 1a, Construção participada do modelo; 2a, Testagem do modelo construído; 3a, Intervenção piloto do modelo com os alunos e partilha dos resultados com os professores. Participaram: Gestores da Escola; 11 professores que leccionavam a 2a classe; 556 alunos da 2a classe. O modelo construído é constituído por três níveis de intervenção: Intervenção Estrutural; Intervenção de Triagem e Intervenção Grupal. A testagem do modelo resultou na identificação de níveis de respostas dos alunos, agrupados em Abaixo do Pré-primário; Pré-primário; 1a classe; e 2a classe. A intervenção propiciou o apuramento de 29 alunos, cujas respostas evidenciavam que eles tinham indícios de Necessidades Educativas Especiais de natureza Dificuldade Intelectual e Desenvolvimental. As reflexões dos professores mostraram a premência do modelo e a sua aceitação.en_US
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