Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/711
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorChimbutane, Feliciano Salvador-
dc.contributor.advisorMiranda, Ana Ruth Moresco-
dc.contributor.authorZimba, Carlos António Nhaca-
dc.date.accessioned2022-09-28T12:51:59Z-
dc.date.available2022-09-28T12:51:59Z-
dc.date.issued2022-01-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle258/711-
dc.description.abstractThe objectives of this work are to describe and compare the orthographic and perceptual performance of obstruent consonants in Portuguese of Mozambican students who have Emakhuwa as L1 and those who have Portuguese as L1, as well as verify the existence of possible correlations between orthographic and perceptual performance in both groups. As hypotheses, with regard to descriptive data, we expect that participants from both groups obtain a greater number of hits than errors in the classes studied and that, within the classes, the feature cue [voice] is the least robust for the experimental group and the most robust for the trace group. As for the comparative data, we expect that the experimental group presents lower orthographic and perceptual performance compared to the participants of the control group. As far as correlation data are concerned, we expect that between spelling and perception there are correlations. The collection of perception data was done using the phonological contrasts identification test (Rauber et al., 2012) and the collection of orthographic data was based on the dictation of images. As main results, at the level of descriptive data, we observed a greater number of hits than errors in the two classes studied at the perceptual and orthographic level. We also observed that, within the two classes studied, the experimental group had lower performance in the trace cue [voice]. With regard to comparative data, we found out that participants in the experimental group with Portuguese as L2, present lower orthographic and perceptual performance compared to participants in the control group with Portuguese as L1. Another result showed that, in general, there are no correlations between spelling and perception at the level of the participants of the studied groups, in the two phonological classes. The study concluded that the poor performance observed in the spelling of Portuguese stops by the experimental group is perhaps related to the lack of voiced consonants in the Emakhuwa linguistic system. Regarding the balanced performance verified in the spelling of fricatives, the study concluded that this was probably due to the fact that participants in the experimental group had developed skills similar to those of the experimental group, as a result of their literacy experience throughout schooling. Regarding the lack of correlations observed in the class of obstruents in both groups, in general, the study concluded that, eventually, in the advanced phase of schooling, regardless of the L1 or L2 context, when the correlation is measured between perceptual and spellings the same tends not to exist.en_US
dc.description.sponsorshipFundos de Pós-graduaçãoen_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.rightsopenAcessen_US
dc.subjectOrtografiaen_US
dc.subjectpercepção auditiva;en_US
dc.subjectAquisição da escritaen_US
dc.subjectLíngua segundaen_US
dc.subjectLíngua maternaen_US
dc.titleOrtografia e percepção de consoantes obstruentes do Português de alunos moçambicanos com Emakhuwa como L1 e Português como L1en_US
dc.typethesisen_US
dc.description.resumoOs objectivos deste trabalho são descrever e comparar o desempenho ortográfico e perceptual de consoantes obstruentes do Português de alunos moçambicanos que têm o Emakhuwa como L1 e dos que têm Português como L1, bem como verificar a existência de eventuais correlações entre desempenho ortográfico e perceptual em ambos grupos. Como hipóteses, no concernente a dados descritivos, esperamos que participantes de ambos grupos obtenham maior número de acertos do que de erros nas classes estudadas e que no interior das classes a pista de traço [voz] seja a menos robusta para o grupo experimental e a mais robusta para o grupo de controlo. Quanto aos dados comparativos esperamos que o grupo experimental apresente menor desempenho ortográfico e perceptual em comparação com os participantes do grupo de controlo. No que diz respeito aos dados da correlação, esperamos que entre ortografia e percepção existam correlações. A recolha de dados de percepção foi feita a partir do teste de identificação de contrastes fonológicos (Rauber et al., 2012) e a recolha de dados ortográficos foi feita com base no ditado de imagens. Como principais resultados, ao nível de dados descritivos, observamos maior número de acertos do que de erros nas duas classes estudadas ao nível perceptual e ortográfico. Observamos também que, no interior das duas classes estudadas, o grupo experimental teve menor desempenho na pista de traço [voz]. No que diz respeito aos dados comparativos, verificamos que participantes do grupo experimental com Português como L2, apresentam menor desempenho ortográfico e perceptual comparativamente aos participantes do grupo de controlo com Português como L1. Outro resultado mostrou que, em geral, não existem correlações entre ortografia e percepção ao nível dos participantes dos grupos estudados, nas duas classes fonológicas. O estudo concluiu que o fraco desempenho observado na ortografia das oclusivas do Português por parte do grupo experimental, porventura, relaciona-se com a falta de consoantes vozeadas no sistema linguístico do Emakhuwa. Quanto ao desempenho equilibrado verificado na ortografia das fricativas o estudo concluiu que tal se deveu, provavelmente, ao facto de os participantes do grupo experimental terem desenvolvido competências similares às do grupo experimental, como resultado da experiência de letramento ao longo da escolarização. No concernente à falta de correlações verificada na classe das obstruentes em ambos grupos, de um modo geral, o estudo concluiu que, eventualmente, na fase adiantada da escolarização, independentemente do contexto de L1 ou L2, quando a correlação é medida entre dados perceptuais e ortográficos a mesma tende a não existir.en_US
Appears in Collections:DLL - FLCS - Teses de Doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2022 - Zimba, Carlos António Nhaca.pdf12.67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.