Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/486
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMutondo, João Enganado-
dc.contributor.advisorCunguara, Benedito Armando-
dc.contributor.authorFamilusi, Linda Chinenyenwa-
dc.date.accessioned2021-09-22T11:24:35Z-
dc.date.available2021-09-22T11:24:35Z-
dc.date.issued2015-11-01-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle/258/486-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Economia Agrícolaen_US
dc.description.abstractIn Mozambique, agricultural production is dominated by smallholder farmers with cultivation on less than two hectare of land and the use of low inputs with production mostly targeted towards own house consumption with very little for agricultural marketing. This study aim to analyze the trends of market participation of maize and cowpea, examine the socioeconomic characteristics of maize and cowpea farmers affecting market participation and determine the effect of the factors influencing the household decision to participate in maize and cowpeas’ market. The t-test and chi-square test is used to examine the socioeconomic characteristics of households affecting market participation and the analysis of factors influencing household decisions to participate in the maize and cowpea markets is achieved using the Cragg’s Independent Double Hurdle Model which is estimated using probit model for the first stage (participation decision) and truncated normal for the second stage (quantity to sale decision). This study used 2002-2012 data from Trabalho de Inquérito Agrícola (TIA). The trend analysis result showed that maize market experienced a downward trend while cowpeas’ market experienced an upward trend. The results from the t-test and chi-square test on each variables showed that the two groups (participants and non-participants) differ from each other except for few variables – age of household head, household size and the use of manure. The results from the double hurdle model showed that market participation and the quantities sold in the market were positively related to the production quantity, household head being a male and the use of extension services. In addition, market participation and the quantities sold in the market decreased for households who had experienced crop lost. This study concluded that male headed households’ had greater opportunity in food-crop markets and that the role of extension services is vital to agricultural market participation and on the quantities sold in the market. Therefore, it was recommended that agricultural programs should focus on male headed households and that extension services coverage should be broaden within each region in the countryen_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.subjectProdução agrícolaen_US
dc.subjectPequenos agricultoresen_US
dc.subjectFeijão-caupien_US
dc.subjectMilhoen_US
dc.titleMarketing of maize and cowpea amongst smalholder farmers in Mozambique: a market participation approachen_US
dc.typethesisen_US
dc.embargo.termsopenAcessen_US
dc.description.resumoEm Moçambique, a produção agrícola é dominada por pequenos agricultores com cultivo em menos de dois hectares de terra e o uso de poucos insumos com a produção voltada principalmente para o consumo próprio com muito pouco para a comercialização agrícola. Este estudo tem como objetivo analisar as tendências de participação no mercado de milho e feijão-caupi, examinar as características socioeconômicas dos produtores de milho e feijão-caupi que afetam a participação no mercado e determinar o efeito dos fatores que influenciam a decisão das famílias de participar do mercado de milho e feijão-caupi. O teste t e o teste do qui-quadrado são usados ​​para examinar as características socioeconômicas das famílias que afetam a participação no mercado e a análise dos fatores que influenciam as decisões das famílias em participar nos mercados de milho e feijão-caupi é obtida usando o Modelo Independent Double Hurdle de Cragg que é estimado usando modelo probit para o primeiro estágio (decisão de participação) e normal truncado para o segundo estágio (quantidade para decisão de venda). Este estudo utilizou dados de 2002-2012 do Trabalho de Inquérito Agrícola (TIA). O resultado da análise de tendência mostrou que o mercado de milho experimentou uma tendência de queda, enquanto o mercado de feijão-nhemba experimentou uma tendência de alta. Os resultados do teste t e do teste qui-quadrado de cada variável mostraram que os dois grupos (participantes e não participantes) diferem entre si, exceto por algumas variáveis ​​- idade do chefe da família, tamanho da família e uso de esterco. Os resultados do modelo double hurdle mostraram que a participação no mercado e as quantidades vendidas no mercado estavam relacionadas positivamente com a quantidade de produção, sendo o chefe do agregado do sexo masculino e o uso de serviços de extensão. Além disso, a participação no mercado e as quantidades vendidas no mercado diminuíram para as famílias que tiveram perdas de safra. Este estudo concluiu que os agregados familiares chefiados por homens tinham maiores oportunidades nos mercados de culturas alimentares e que o papel dos serviços de extensão é vital para a participação no mercado agrícola e nas quantidades vendidas no mercado. Portanto, recomendou-se que os programas agrícolas se concentrassem nas famílias chefiadas por homens e que a cobertura dos serviços de extensão fosse ampliada em cada região do país. (TRADUÇÃO NOSSA)en_US
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado - FAEF

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2015 - Familusi, Linda Chinenyenwa.pdf1.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.