Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/443
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCasimiro, Isabel Maria Cortesão-
dc.contributor.authorVilanculos, Laura Feliza Sansone-
dc.date.accessioned2021-09-13T10:07:57Z-
dc.date.available2021-09-13T10:07:57Z-
dc.date.issued2015-06-01-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle/258/443-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Administração e Gestão da Educaçãoen_US
dc.description.abstractIn Mozambique, the education system in the basic level still shows many losses, above all with the girls. These high levels of losses demonstrate that the school system has not been able to provide the students with equity and quality. The causes of school failure are many diversified and involve all the education players, from the Ministry of Education to the parents or guardians and the social condition. These factors contribute for girl’s low school attendance and dropouts. This work discusses the possible causes of the school failure in the District of Boane, taking as starting point two primary schools located in the headquarters of Boane District Village, with the aim of bringing proposals of solutions that can reduce or eliminate the girl’s low educational achievements, particularly in the rural areas. In context, a case study was carried out in two schools of basic level in Boane District with the following research questions: (i) What are the characteristics of the Teaching and Learning process of the schools of Boane District? (ii) What endogenous and exogenous factors are associated to the girl’s school failure in primary schools, particularly in Boane District? (iii) What strategies to use in order to reduce the girl’s school failure caused by her failure and dropouts in primary schools in Boane District? Therefore, a multidisciplinary and comprehensive approach of the school failure factors is relevant, starting from the most common to the most subjective ones, as long as they contribute for the failure of the teaching and learning process. The recommendations of this research are settled in three levels: To the Ministry of Education, it is necessary to make trainings to endow the teachers and school managers of enough and appropriate knowledge, related with their role before the problem of the girl’s school failure: the parents and/or the guardians should contribute for the school success of their children, participating in the educational activities and they should maintain contact with the teachers with the aim of having a joint identification of certain needs and ways of tackling them; there is a need of the participation of all education players in the development and implementation of a school curriculum that satisfies the social needs, seen as one of the ways to reduce or to end up with the lossesen_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.subjectInsucesso escolaren_US
dc.subjectGestão escolaren_US
dc.subjectPlano curricularen_US
dc.subjectEducação da raparigaen_US
dc.titleAnálise das causas do insucesso escolar da rapariga nas escolas primárias do distrito de Boaneen_US
dc.typethesisen_US
dc.embargo.termsopenAcessen_US
dc.description.resumoEm Moçambique, o sistema educacional no ensino básico regista ainda muitos desperdícios, sobretudo por parte da rapariga. Estas elevadas taxas de desperdício demonstram que o sistema escolar não tem conseguido assistir os alunos com equidade nem com qualidade. As causas desse insucesso são diversas e diversificadas, abrangendo todos os agentes envolvidos no processo educativo, desde o Ministério da Educação até aos pais ou encarregados de educação e a condição social. Essas causas contribuem para a fraca participação e abandono da rapariga. Este trabalho discute as possíveis causas do insucesso escolar no Distrito de Boane, tomando como ponto de partida duas escolas primárias localizadas na Vila Sede do Distrito de Boane, com a finalidade de se proporem soluções que possam reduzir ou eliminar o fraco desempenho da rapariga na escola, sobretudo nas zonas rurais. Neste contexto, um estudo de caso foi realizado em duas escolas do ensino básico do Distrito de Boane, com as seguintes perguntas de pesquisa: (i) Quais são as características do processo do Ensino e Aprendizagem das escolas do Distrito de Boane? (ii) Que factores endógenos e exógenos estão associados ao insucesso escolar nas raparigas no ensino primário, concretamente do Distrito de Boane? (iii) Que estratégias a utilizar para reduzir o insucesso escolar da rapariga provocado pelas reprovações e desistência da mesma no ensino primário no Distrito de Boane? É pertinente uma abordagem multidisciplinar e exaustiva dos factores do insucesso escolar, partindo desde os mais vulgares aos mais subjectivos factores, enquanto influírem no fracasso do processo de ensino-aprendizagem. As recomendações desta pesquisa assentaram em três níveis: Ao Ministério da Educação, para que seja necessário efectuar capacitações para dotar os professores e gestores escolares de conhecimentos suficientes e adequados, relacionados com o seu papel frente ao problema do insucesso escolar da rapariga; aos pais e/ou encarregados de educação para que contribuam para o sucesso escolar das suas educandas, participando nas actividades educativas e que mantenham contacto com os professores com vista a identificação conjunta de certas necessidades e formas de saná-las; para que haja participação de todos os agentes na concepção e implementação de um currículo escolar que satisfaça as necessidades sociais, vista como uma das formas de reduzir ou estancar os desperdíciosen_US
Appears in Collections:DOGE - FACED - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2015 - Vilanculos, Laura Feliza Sansone.pdf1.9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.