Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/433
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorJanuário, Francisco Maria-
dc.contributor.authorJorge, Manuela Guerra-
dc.date.accessioned2021-09-10T09:24:29Z-
dc.date.available2021-09-10T09:24:29Z-
dc.date.issued2018-10-05-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle/258/433-
dc.descriptionMestrado em Administração e Gestão de Educaçãoen_US
dc.description.abstractThe approach to higher education has been made from different perspectives. This study addresses the issue of higher education based on the intensification of teaching work. The main objective of the study is to analyze the implications of the intensification of teaching work in higher education, taking as an example the Escola Superior de Jornalismo in Maputo. The research, of qualitative nature, used the questionnaire and the interview as techniques of data collection. For this purpose, of the 36 individuals who constituted the study sample, one was a member of the board and 35 were full-time teachers, all selected from a total of 67 who make up the universe of ESJ teachers. Through the analysis of the discourse, it was found that the excess of activities, the lack of staff and the deficit planning of the activities constitute the factors of intensification of the teaching work in the ESJ. These factors have implications for the performance of teachers, thus compromising the normal course of their activities. Thus, it was concluded that the intensification of the teaching work interferes in their performance in the ESJ since the difficulties arising from this fact compromise the work of the teachers, the development of the students' skills as well as the results defined by the institution. Therefore, it is recommended that the institution redefine the planning of activities aimed at teachers so that they do not feel overwhelmed and increase the number of staff in order to minimize the intensification of teaching worken_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.subjectEnsino superioren_US
dc.subjectEscola Superior de Jornalismoen_US
dc.subjectTrabalho docenteen_US
dc.titleImplicações da intensificação do trabalho docente no ensino superior: o caso da Escola Superior de Jornalismo em Maputoen_US
dc.typethesisen_US
dc.embargo.termsopenAcessen_US
dc.description.resumoA abordagem do ensino superior tem sido feita sob diferentes perspectivas. Neste estudo aborda- se a questão do ensino superior tendo como base a intensificação do trabalho docente.O objectivo central do estudo é analisar as implicações da intensificação do trabalho docente no ensino superior, tomando como exemplo a Escola Superior de Jornalismo em Maputo.A pesquisa, de natureza qualitativa, empregou o questionário e a entrevista como técnicas de recolha de dados. Para o efeito, dos 36 individuos que constituíram a amostra do estudo, um era membro da direcção e 35 eram docentes em regime integral, todos seleccionados de um total de 67 que constituem o universo dos docentes da ESJ. Mediante a análise de discurso feita constatou-se que o excesso de actividades, a falta de efectivos e o planeamento deficitário das actividades constituem os factores de intensificação do trabalho docente na ESJ. Estes factores trazem implicações no desempenho dos docentes comprometendo assim o curso normal das suas actividades. Deste modo, concluiu-se que a intensificação do trabalho docente interfere no desempenho destes na ESJ uma vez que as dificuldades advindas deste facto comprometem o trabalho dos docentes, o desenvolvimento das competências dos estudantes bem como os resultados definidos pela instituição. Portanto, recomenda-se que a instituição redefina o planeamento de actividades direccionadas aos docentes para que estes não se sintam sobrecarregados e aumente o número de efectivos no quadro de modo a minimizar a intensificação do trabalho docenteen_US
Appears in Collections:DOGE - FACED - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018 - Jorge, Manuela Guerra.pdf868.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.