Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/432
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorMário, Mouzinho-
dc.contributor.advisorChevane, Viriato-
dc.contributor.authorTsucana, Fernando Francisco-
dc.date.accessioned2021-09-09T11:00:31Z-
dc.date.available2021-09-09T11:00:31Z-
dc.date.issued2005-09-01-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle/258/432-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Desenvolvimento Curricular e Instrucionalen_US
dc.description.abstractThe present work is a Master's dissertation in Curricular and Instructional Development, on the topic 'Organization of the Curricular Internship of the Bachelor's Degree in Police Sciences'. The main objective of this work is to elaborate a proposal for the organization of Curricular Internship in a learning environment based on problem solving (PBL). The Academy of Police Sciences (ACIPOL) decided to adopt the Learning Methodology Based on Problem Solving, for the accomplishment of the curricular internship of the baccalaureate course in police sciences. To respond to the proposed objectives, the study followed a qualitative approach and the method of conception (design) of the instrument of organization of internship, was that of rapid prototypes. The method was developed in an interaction process with squadron commanders and chiefs of operations in the cities of Beira in the province of Sofala, Matola in the province of Maputo and in the city of Maputo. Also involved as respondents in this research were the inspectors and sub-inspectors with functions of command, direction and leadership in police stations, the Police of Criminal Investigation (PIC) and the Police of Transit (PT), all from the city of Maputo. For the continuation of this study, a needs survey was carried out, then the main tasks performed by the respondents in their daily work were selected, including those that are not included in their terms of reference. Discussion sessions on the selected tasks were developed, separately for each area corresponding to the internship modules. The objective was to identify and select the learning activities that should be included in the Curricular Internship organization tool. As a result of the research, 4 tasks were selected: operational, administrative, judicial and human resources management, which translated into 17 learning activities, 4 of which were Public Order and PIC activities, 3 Transit activities and 6 Management and , once the learning activities for each module were identified, the final prototype of 'organization of the Curricular Internship' for the baccalaureate course in Police Sciences, which is an integral part of this study, was elaborated.( TRADUÇÃO NOSSA)en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.subjectProcesso de ensino-aprendizagemen_US
dc.subjectEstágio curricularen_US
dc.subjectFormação policialen_US
dc.subjectResolução de problemasen_US
dc.titleOrganização do estágio curricular do curso de bacharelato em ciências policiaisen_US
dc.typethesisen_US
dc.embargo.termsopenAcessen_US
dc.description.resumoO presente trabalho é uma dissertação de Mestrado em Desenvolvimento Curricular e Instrucional, sobre o tema ‘ Organização do Estagio Curricular do Curso de Bacharelato em Ciências Policiais’. O trabalho tem como objectivo principal elaborar uma proposta de organização de Estágio Curricular num ambiente de aprendizagem baseada na resolução de problemas (ABP). A Academia de Ciências Policiais (ACIPOL) decidiu adoptar a metodologia de Aprendizagem Baseada na Resolução de Problemas, para a realização do estágio curricular do curso de bacharelato em ciências policiais. Para responder aos objectivos propostos, o estudo seguiu uma abordagem qualitativa e o método de concepção (design) do instrumento de organização de estágio, foi o de protótipos rápidos. O método foi desenvolvido num processo de interacção com os comandantes de esquadras e chefes das operações das cidades da Beira na província de Sofala, da Matola na província de Maputo e na Cidade de Maputo. Também foram envolvidos como respondentes nesta pesquisa, os inspectores e sub-inspectores com funções de comando, direcção e chefia nas esquadras, na Policia de Investigação Criminal (PIC) e na Policia de Transito (PT), todos da cidade de Maputo. Para a prossecução deste estudo, fez-se o levantamento de necessidades, depois seleccionou-se as principais tarefas executadas pelos respondentes no seu trabalho diário, incluído as que não constam dos seus termos de referência. Desenvolveu-se sessões de discussão das tarefas seleccionadas, em separado por cada área correspondente aos módulos de estágio. O objectivo consistia em identificar e seleccionar as actividades de aprendizagem que deviam constar do instrumento de organização do Estagio Curricular. Como resultado da pesquisa, foram seleccionadas 4 tarefas: operacionais, administrativas, judiciais e gestão de recursos humanos, que se traduziam em 17 actividades de aprendizagem, sendo 4 actividades da ordem Publica e da PIC, 3 actividades de Transito e 6 actividades de Gestão e, uma vez identificadas as actividades de aprendizagem por cada modulo, foi elaborado o protótipo final de ‘organização do Estagio Curricular’ para o curso de bacharelato em Ciências Policiais, que e parte integrante deste estudoen_US
Appears in Collections:DFPEC - FACED - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2005 -Tsucana, Fernando Francisco.pdf1.79 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.