Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/425
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorVoogt, Joke-
dc.contributor.advisorChevane, Viriato-
dc.contributor.authorUalane, Custódio Lúrio-
dc.date.accessioned2021-09-09T09:17:11Z-
dc.date.available2021-09-09T09:17:11Z-
dc.date.issued2004-08-10-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle/258/425-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Desenvolvimento Curricular e Instrucionalen_US
dc.description.abstractThe present work investigates the characteristics that a supervised internship practiced in the real classroom must present. The result of the investigation and a prototype of the supervised internship guidance for the trainees, superiors and tutors of the distance teacher education course. This prototype suggests the practice of supervised internship in the real classroom, instead of the supervised internship among trainees. The first stage contains the activities of selection of theories (principles, criteria) and filling (refining) of the curricular elements. The second is constituted only by the activity of designing the prototype, in the workshop with specialists in the preparation of instructional material. The third stage develops the needs analysis and production activities of the prototype. The last step has as its first activity the evaluation of the prototype by the trainers and, as a second action, the testing / revision of the same prototype. Data collection was based on bibliographic consultation and experts, in the workshops, survey, questionnaire, diary - interview and observation and observation. The study's conclusions recommend a supervised internship in which trainees learn through practice, research and reflection, with continuous supervision, at varying levels. The final product of the investigation and a prototype of the supervised internship manual, to be practiced in the real classroom, presented separately.en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.subjectFormação de professoresen_US
dc.subjectEstágio supervisionadoen_US
dc.titleEstágio supervisionado: nova abordagem na formação de professores a distânciaen_US
dc.typethesisen_US
dc.embargo.termsopenAcessen_US
dc.description.resumoO presente trabalho investiga as características que um estágio supervisionado praticado na sala de aulas real deve apresentar. O resultado da investigação e um protótipo de orientação do estágio supervisionado para os formandos, superiores e tutores do curso de formação de professores primários, a distância. O referido protótipo sugere a prática do estágio supervisionado na sala de aulas real, em vez do estágio supervisionado entre os formandos. A primeira etapa contém as actividades de selecção de teorias (princípios, critérios) e de preenchimento (refinação) dos elementos curriculares. A segunda e constituída apenas pela actividade de concepção do protótipo, no workshop com especialistas de elaboração de material instrucional. A terceira etapa desenvolve as actividades de análise de necessidades e produção do protótipo. A última etapa tem como primeira actividade a avaliação do protótipo pelos formadores e, como segunda acção, a testagem/revisão do mesmo protótipo. A recolha de dados baseou-se na consulta bibliográfica e a peritos, nos workshops, inquérito, questionário, diário - entrevista e observação e observação. As conclusões do estudo recomendam um estágio supervisionado em que os formandos aprendam pela prática, pesquisa e reflexão, com supervisão contínua, em níveis variados. O produto final da investigação e um protótipo do manual de estágio supervisionado, a ser praticado na sala de aulas real, apresentado em separadoen_US
Appears in Collections:DFPEC - FACED - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2014 - Ualane, Custódio Lúrio.pdf1.66 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.