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dc.contributor.advisorTembe, Cristina A.-
dc.contributor.authorUthui, Edson Gopolane Uetela-
dc.date.accessioned2021-09-08T10:54:17Z-
dc.date.available2021-09-08T10:54:17Z-
dc.date.issued2016-12-01-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle/258/420-
dc.descriptionDissertação de Mestradoen_US
dc.description.abstractThis study tackles the process of musical training in Mozambique, the relationship that establishes between different levels of education. Until point the nonexistence of the intermediate level in music influences the greeting of the aims of the curriculum prescribed in the discipline of Theory of Music, in the UEM? It is the problem that plants. The aim is to comprise the relation between the discipline of Theory of Music in the basic level and the same discipline in the higher level of way to that reach the clear-cut aims in this last level. The method used is the qualitative, integrated in the investigations exploratory research. The population, which coincides with the sample, composes by the three teachers of the discipline of Theory of Music in the UEM and the participants defined with base in the probabilistic sampling, where used the technician of sampling by suitability. To it collect of data did using the semi- structured interview, the questionnaire and the non-participant observation. The results of the study reveal that there is, on the one hand, learners that access to the course of Degree in Music without necessary requirements for the discipline of Theory of Music, but there is, on the other hand, learners that access with requirements, however in a level still for consolidating. Also they show that there are limitations in the integral and effective greeting of the clear-cut aims in the program. The conclusions indicate that lacking, on the one hand, musical training and on the other hand, there is inconsistency in the musical training of baseen_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.subjectProcesso de ensino-aprendizagemen_US
dc.subjectFormação musicalen_US
dc.subjectEnsino de músicaen_US
dc.subjectPlano curricularen_US
dc.titleAnálise do alinhamento curricular no curso de música da Universidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.typethesisen_US
dc.embargo.termsopenAcessen_US
dc.description.resumoEste estudo aborda o processo de formação musical em Moçambique e o alinhamento que se estabelece entre diferentes níveis de ensino. Até que ponto a inexistência do nível médio em música influencia o cumprimento dos objectivos do currículo prescrito na disciplina de Teoria de Música, na UEM? é o problema que se coloca. O objectivo é compreender o alinhamento entre a disciplina de Teoria de Música no nível básico e a mesma disciplina no nível superior de modo a que se atinjam os objectivos definidos neste último nível. O método utilizado é o qualitativo, integrado nas pesquisas exploratórias. A população, que coincide com a amostra compõe-se pelos três docentes da disciplina de Teoria de Música na UEM e os participantes definiram-se com base na amostragem probabilística, onde se utilizou a técnica de amostragem por conveniência. A recolha de dados fez-se utilizando a entrevista semi-estruturada, o questionário e a observação não participante. Os resultados do estudo revelam que há, por um lado, aprendentes que acedem ao curso de Licenciatura em Música sem pré-requisitos necessários para a disciplina de Teoria de Música, mas há, por outro, aprendentes que acedem com pré-requisitos, porém num nível ainda por consolidar. Os dados também demonstram que há limitações no cumprimento integral e eficaz dos objectivos definidos no programa. As conclusões indicam que falta, por um lado, formação musical e por outro lado, há inconsistência na formação musical de baseen_US
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