Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/413
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCherinda, Marcos-
dc.contributor.advisorHuillet, Danielle Jeanne Georgette-
dc.contributor.authorDevesse, Constância António-
dc.date.accessioned2021-09-06T11:16:27Z-
dc.date.available2021-09-06T11:16:27Z-
dc.date.issued2005-08-01-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle/258/413-
dc.descriptionDissertações de Mestrado em Educação em Ciências Naturais e Matemáticasen_US
dc.description.abstractMost students do not have an idea of ​​the concept of the limit of a function because it is very abstract and difficult to understand. The present work addresses the importance of introducing the concept of a function limit by the graphical method using the computer. To this end, the current ways of introducing the concept in Mozambican secondary schools were studied, starting with the analysis of the curricular content on the limits of the 12th grade mathematics program and comparing this information with information obtained from the analysis of the notebooks of some students and the questionnaires filled out by some teachers from certain Mozambican secondary schools in the city of Maputo. This triangulation of information made it possible to discover which alternatives for introducing the concept of the limit of a function are used in these schools and, therefore, it appeared that the graphic method should deserve greater attention and so it was decided to elaborate a lesson plan in which the The concept of a function limit will be introduced using this method with the help of a computer, with the aim of teaching the student to read function limits on the graph and improve learning. The implementation of the lesson plan showed that students were very enthusiastic about wanting to learn limits through the computer. Throughout the class it was observed that this curiosity focused more on learning the syntax of the computer program (how to define the analytical expressions of the given functions on the computer and obtain the respective graphs) than on learning to read the limits on the graphs displayed. However, the sequence of activities recommended in the lesson plan, which the students had to carry out, allowed them to do all the activities recommended in the lesson cloth, which the students had to carry out, allowed them to do all the activities planned and then carry out those that they were his initiative, which would not be possible without the aid of a computer. After class, nine students of the same level of education were interviewed, four of whom participated in the experimental class and five, from another secondary school, did not participate. The result of the analysis of the interviews showed that there was no evidence of improvement in learning the concept of limit of a function in relation to students who did not participate in the experimental class.(TRADUÇÃO NOSSA)en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.subjectConceito de limiteen_US
dc.subjectComputadoren_US
dc.subjectConteúdos curricularesen_US
dc.subjectPrograma de Matemáticaen_US
dc.titleIntrodução do conceito de limite de uma função pelo método gráfico com auxílio do computadoren_US
dc.typethesisen_US
dc.embargo.termsopenAcessen_US
dc.description.resumoA generalidade dos alunos não possui uma ideia do conceito de limite de uma função por este ser muito abstracto e de difícil compreensão. O presente trabalho aborda a importância de introduzir o conceito de limite de uma função pelo método gráfico usando o computador. Para tal foram estudadas as actuais formas de introdução do conceito nas escolas secundárias moçambicanas, começando com análise dos conteúdos curriculares sobre limites do programa de Matemática da 12ª classe e confrontando esta informação com informação obtida da análise dos cadernos de alguns alunos e dos questionários preenchidos por alguns professores de certas escolas secundárias moçambicanas da cidade de Maputo. Esta triangulação de informação permitiu descobrir que alternativas de introdução do conceito de limite de uma função são usadas nestas escolas e, por conseguinte, depreendeu-se que o método gráfico devia merecer maior atenção e então decidiu-se elaborar um plano de lição em que o conceito de limite de uma função será introduzido através deste método com ajuda do computador, com o objectivo de ensinar o aluno a ler limites de funções no gráfico e melhorar a aprendizagem. A implementação do plano de lição mostrou que os alunos ficaram muito entusiasmados em querer aprender limites através do computador. Ao longo da aula observou-se que esta curiosidade incidia mais na aprendizagem da sintaxe do programa do computador (como definir no computador as expressões analíticas das funções dadas e obter os respectivos gráficos) do que n aprendizagem de leitura de limites nos gráficos visualizados. Contudo, a sequência das actividades preconizadas no plano de aula, que os alunos tinham que realizar, permitiu que fizessem todas as actividades preconizadas no pano de aula, que os alunos tinham que realizar, permitiu que fizessem todas as actividades previstas e depois realizassem aquelas que eram da sua iniciativa, o que não seria possível sem auxílio do computador. Depois da aula, foram entrevistados nove alunos do mesmo nível de ensino, sendo que quatro participaram na aula experimental e cinco, duma outra escola secundária, não participaram. O resultado da análise das entrevistas mostrou não haver evidências de melhoria de aprendizagem do conceito de limite de uma função em relação aos alunos que não participaram na aula experimentalen_US
Appears in Collections:DECNM - FACED - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2005 - Devesse, Constância António .pdf2.64 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.