Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/402
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorLind, Agneta-
dc.contributor.authorManhiça, Carlos António-
dc.date.accessioned2021-09-03T13:09:12Z-
dc.date.available2021-09-03T13:09:12Z-
dc.date.issued2005-10-01-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle/258/402-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Educação de Adultosen_US
dc.description.abstractThe technical-professional needs of most of the teachers of basic education, in service at IMAP, are one of the causes of the difficulties that teachers trained by them experience in schooling children, young people and adults with special educational needs or disabilities. Not being sufficiently prepared to deal with inclusive education, primary school teacher trainers do not convey, in their students, teaching strategies and methodologies that facilitate the learning of their students, considering the diversity they present in terms of capacity, motives, expectations, rhythms , culture styles and moments to learn. When analyzing the Mozambican educational policy, observing the trainers of Matola's IMAP in the orientation of the classes and identifying the profiles of those who are in service in the country's IMAP, it was proved that, generically and from the perspective of inclusive education: (i) the policies are out of place to subsidize the practices and the enhancement of the teaching function of the trainers of primary teachers: (ii) most of the behaviors exhibited by some trainers of Matola's IMAP, in the orientation of their classes, are not favorable to promoting inclusive education: and (iii) most of the trainers surveyed and in service at IMAP do not have the appropriate qualifications to teach in basic education. To understand this problem, a philosophical-conceptual discussion was made based on the constructivist-humanist approach that involves the processes of learning and development of adults and the training of teacher educators in basic education. In order to solve the problem, it is pertinent to provide: (i) the formulation of inclusive educational policies in the Mozambican education system: (ii) enhancing the role of the teacher of teacher educators in basic education to act in educational contexts that promote inclusive education: ( iii) the leadership of universities, particularly public ones, in the training of trainers of primary teachers based on the paradigms of reflection-in-action and practical rationality(TRADUÇÃO NOSSA)en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.subjectEnsino básicoen_US
dc.subjectEducação inclusivaen_US
dc.subjectInstituto de Magistério Primárioen_US
dc.subjectFormadores de professoresen_US
dc.titleAs políticas e as competências para a educação inclusiva: o caso dos formadores dos Institutos de Magistérios Primárioen_US
dc.typethesisen_US
dc.embargo.termsopenAcessen_US
dc.description.resumoAs carências técnico-profissionais da maior parte dos formadores de professores do ensino básico, em serviço no IMAP, são uma das causas das dificuldades que os professores por eles formados experimentam na escolarização de crianças, jovens e adultos portadores de necessidade educativas especiais ou deficiências. Não estando suficientemente preparados para lidar com a educação inclusiva, os formadores de professores primários não veiculam nos seus formandos, estratégias e metodologias de ensino que facilitem a aprendizagem dos seus alunos, considerando a diversidade que apresentam em termos de capacidade, motivos, expectativas, ritmos, estilos cultura e momentos para aprender. Ao ser analisada a politica educativa moçambicana, observados os formadores do IMAP da Matola na orientação das aulas e identificados os perfis daquele que estão em serviço nos IMAP do pais, ficou provado que, genericamente e na perspectiva da educação inclusiva: (i) as políticas estão desajustadas para subsidiarem as praticas e a valorização da função docente dos formadores de professores primários: (ii) a maior parte dos comportamentos exibidos por alguns formadores do IMAP da Matola, na orientação das suas aulas, não são favoráveis a promoção da educação inclusiva: e (iii) grande parte dos formadores inquiridos e em serviço nos IMAP não possui qualificações apropriadas para leccionar no ensino básico. Para se entender esta problemática foi feita uama discussão filosófico-conceitual a partir da abordagem construtivista-humanista que envolve os processos de aprendizagem e desenvolvimento dos adultos e a formação de formadores de professores do ensino básico. Para a resolução do problema torna-se pertinente que sejam providenciadas: (i) a formulação de políticas educacionais inclusivas no sistema de ensino moçambicano: (ii) a valorização da função do docente dos formadores de professores do ensino básico para actuarem em contextos educacionais promotores da educação inclusiva: (iii) a liderança das universidades, particularmente as publicas, na formação de formadores de professores primários na base dos paradigmas da reflexão- na- acção e da racionalidade práticaen_US
Appears in Collections:DEA - FACED - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2005 - Manhiça, Carlos António.pdf3.32 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.