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dc.contributor.advisorGonzález, Manuel Eugenio Miyares-
dc.contributor.authorMuapala, Auzinda do Espírito Viseu-
dc.date.accessioned2021-09-03T10:51:20Z-
dc.date.available2021-09-03T10:51:20Z-
dc.date.issued2013-07-10-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle/258/396-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Educação de Adultosen_US
dc.description.abstractThis dissertation has as its central problem "How to provide functional literacy for young people and adults in community literacy and adult education centers in the district of Boane" whose general objective is to analyze the current conception of the Literacy and Adult Education Strategy in Mozambique (2010 -2015) to propose an educational intervention strategy for the functional literacy of young people and adults in the development of socio-economic activities in the communities of the district of Boane. Due to the need to limit the field of study, the research was carried out in the district of Boane, in 6 community literacy and education centers for young people and adults involving 52 AEA literacy teachers. To achieve the desired objective, this strategy presupposed the realization of the study through a qualitative methodology that focused on the EEA centers in this district. The instruments of data collection were observation, which verified how the EEA sessions are organized; the interviews to obtain meaningful answers and questionnaires to ascertain the levels of perception, participation and participation in the AEA programs and, finally, the DINAEA documents that, after their reading and analysis, generated very valuable opinions for the elaboration of this work. The qualitative methodology alone would not bring the desired results in full and because certain opinions and information are translated into numbers, the quantitative approach was also used in this work. This research was developed in 4 stages, namely: (i) diagnosis to the places previously identified by the researcher; (ii) interaction with the various institutions in rural communities, questionnaires and interviews as well as the evaluation of results; (iii) planning and organizing the functional literacy process; and (iv) elaborating the proposal for a strategy for functional literacy. Thus, the study proposes an educational intervention strategy for functional literacy because it is believed that the socioeconomic development of rural communities can only be successfully achieved if populations are literate in a functional way and if they are able to acquire knowledge that leads them to development of autonomy, creativity and critical spirit in the management of daily activities and the community in generalen_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.subjectAlfabetizaçãoen_US
dc.subjectEducação de adultosen_US
dc.subjectComunidade ruralen_US
dc.subjectDesenvolvimento sócio-económicoen_US
dc.titleAlfabetização funcional de jovens e adultas no desenvolvimento das actividades socioeconómicas das comunidades rurais do distrito de Boaneo Abertoen_US
dc.typethesisen_US
dc.embargo.termsopenAcessen_US
dc.description.resumoEsta dissertação tem como problema central “Como proporcionar a alfabetização funcional de jovens e adultos nos centros comunitários de Alfabetização e Educação de Adultos do distrito de Boane” cujo objectivo geral é analisar a concepção actual da Estratégia de Alfabetização e Educação de Adultos em Moçambique (2010-2015) para propor uma estratégia de intervenção educativa para a alfabetização funcional de jovens e adultas no desenvolvimento das actividades sócioeconómicas das comunidades do distrito de Boane. Pela necessidade de limitar o campo de estudo, a pesquisa foi desenvolvida no distrito de Boane, em 6 centros comunitários de Alfabetização e Educação de jovens e adultos envolvendo 52 alfabetizadores da AEA. Para o alcance do objectivo desejado, esta estratégia pressupôs a realização do estudo através de uma metodologia qualitativa que se centrou nos centros da AEA deste distrito. Os instrumentos da recolha de dados foram a observação, que verificou como são organizadas as sessões da AEA; as entrevistas para a obtenção de respostas significativas e questionários para apurar os níveis de adesão percepção e participação nos programas da AEA e, finalmente, os documentos da DINAEA que após a sua leitura e análise, geraram opiniões muito valiosas para a elaboração deste trabalho. A metodologia qualitativa por si só não traria na íntegra os resultados desejados e porque determinadas opiniões e informações são traduzidas em números, a abordagem quantitativa foi também utilizada neste trabalho. Esta pesquisa desenvolveu-se em 4 etapas a saber: (i) diagnóstico aos locais previamente identificados pela pesquisadora; (ii) interacção com as várias instituições das comunidades rurais, questionários e entrevistas assim como a avaliação dos resultados; (iii) planificação e organização do processo de alfabetização funcional; e (iv) elaboração da proposta de uma estratégia para a alfabetização funcional. Assim, o estudo propõe uma estratégia de intervenção educativa para alfabetização funcional por se acreditar que o desenvolvimento socioeconómico das comunidades rurais só poderá ser alcançado com sucesso se as populações forem alfabetizadas de uma forma funcional e se elas forem capazes de adquirir conhecimentos que os leve ao desenvolvolvimento da autonomia, criatividade e espírito crítico na gestão das actividades diárias e da comunidade em geral.en_US
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