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dc.contributor.authorCossa, Eugénia Flora Rosa-
dc.contributor.authorBuque, Domingos-
dc.contributor.authorFringe, Jorge Jaime dos Santos-
dc.date.accessioned2021-08-25T11:29:59Z-
dc.date.issued2016-09-14-
dc.identifier.citationCossa, Eugénia F. R.; Buque, Domingos C.; Fringe, Jorge J. dos S. (2016). Teaching experience and expectations of early-career academics in Mozambique: the case of Universidade Eduardo Mondlane Studies in Higher Education, 41 (10), 1772-1785en_US
dc.identifier.urihttps://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079.2016.1221655?journalCode=cshe20-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle/258/315-
dc.description.abstractThis mixed-methods study explored how early-career academics (ECA) at the Universidade Eduardo Mondlane (UEM) acquire pedagogical knowledge, develop their teaching experience as well as examine their expectations regarding the teaching profession. A questionnaire, composed mostly of closed questions and one open-ended question, was applied to 71 ECAs. These questionnaire data were complemented by focus group discussion data from lecturers in management position, including academic deputy deans and heads of department. Results show that 69% of the respondents attended an induction course when they were hired. Thirty-three per cent of them did not have any guidance before their first lecture, while others had guidance from course director (28%), head of department (14%), or colleagues (22%). Twenty-seven per cent mentioned to have their former university lecturer as a model, while 23% mentioned training as forming their practice. Fifty-two per cent mentioned having adopted, in their first lecture, the approach used by their university lecturer, while 20% followed the approach defined by the university. Focus group discussion points to the need to provide ECAs with time for adaptation and continuous guidance from more experienced peers. Furthermore, as an institution with very large ECAs, 63%, the study concludes the need for the provision of training both for advanced studies as well as professional training in teaching practiceen_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherTaylor e Francis Groupen_US
dc.subjectEarly-career academicsen_US
dc.subjectUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.subjectConstructivismen_US
dc.subjectMentorshipen_US
dc.subjectCommunities of practiceen_US
dc.titleTeaching experience and expectations of early-career academics in Mozambique: the case of Universidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.typearticleen_US
dc.description.embargo2022-08-25-
dc.embargo.termsrestrictedAcessen_US
dc.description.resumoEste estudo de métodos mistos explorou como os académicos em início de carreira (ECA) da Universidade Eduardo Mondlane (UEM) adquirem conhecimentos pedagógicos, desenvolvem a sua experiência docente, bem como examinam as suas expectativas em relação à profissão docente. Um questionário, composto em sua maioria por questões fechadas e uma questão aberta, foi aplicado a 71 ECAs. Esses dados do questionário foram complementados por dados de discussão de grupos focais de professores em cargos de gestão, incluindo vice-reitores acadêmicos e chefes de departamento. Os resultados mostram que 69% dos entrevistados participaram de um curso de iniciação no momento da contratação. Trinta e três por cento deles não tiveram nenhuma orientação antes da primeira palestra, enquanto outros tiveram orientação do diretor do curso (28%), chefe de departamento (14%) ou colegas (22%). Vinte e sete por cento mencionaram ter seu ex-professor universitário como modelo, enquanto 23% mencionaram o treinamento como forma de sua prática. Cinquenta e dois por cento referiram ter adoptado, na primeira aula, a abordagem utilizada pelo seu docente universitário, enquanto 20% seguiram a abordagem definida pela universidade. A discussão do grupo focal aponta para a necessidade de dar às ECAs tempo para adaptação e orientação contínua de pares mais experientes. Além disso, por ser uma instituição com ECAs muito grandes, 63%, o estudo conclui a necessidade de oferta de formação tanto para estudos avançados quanto para formação profissional na prática docente. (TRADUÇÃO NOSSA)en_US
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