Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/184
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorLanga, Patrício Vitorino-
dc.contributor.authorMalombe, Rafael André-
dc.date.accessioned2021-08-23T04:12:52Z-
dc.date.issued2016-12-01-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle/258/184-
dc.description.abstractFirst-year university students experience many issues that hinder their development within campus, with greater index in failure and mass disapproval rates. Farther research showed that first-year students tend to depart from university with high drop-out rates in the first semester of the first year. For a better analysis and understanding of the process of transition, adjustment and academic achievement faced by this sample of Cultural Management students, this study resorted to the Tinto's theory of student retention and departure and examined the influence of academic and social adjusting experiences on academic achievement in the "Higher Institute of Arts and Culture". The researcher used univariate and bivariate analysis (descriptive narrative) to analyze the data collected from the adapted "Student Adjustment College Questionnaire" (SACQ) administered to first-year students (n = 65) to further examine the relationship between academic and social adjustment and academic achievement (final grade point average) of first-generation students using the pearson correlation test. The questionnaire is composed of two dimensions: (i) Academic adjustment and (ii) Social adjustment. The analysis of the adapted SACQ raveled statistical significance in the academic experiences, academic dimension (1.84) with the most significant component "motivation" (1.50).The relation between the adjustment dimensions and academic performance of students is expressive; there is a correlation of positive significance between the "academic dimension" and the discipline of ‘Theory of Knowledge’ (0.478) . There is also a moderate positive correlation between the “social dimension” and ‘Study Skills’ (0.246), revealing that the academic adjustment dimension is much closer to academic achievement than the social adjustment dimension, not excluding the important role of social experiences discussed in this study. Some implications of this study, as well as recommendations for future research, are referenced at the end of this thesis.en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.subjectAjuste acadêmicoen_US
dc.subjectEnsino superioren_US
dc.subjectAjuste socialen_US
dc.subjectConquista acadêmicaen_US
dc.subjectHigher educationen_US
dc.subjectAcademic adjustmenten_US
dc.subjectSocial adjustmenten_US
dc.titleThe influence of academic and social adjustment to higher education on academic achievement: a study conducted with first-year university students of cultural studies and managementen_US
dc.typethesisen_US
dc.description.embargo2021-08-22-
dc.embargo.termsopenAcessen_US
dc.description.resumoOs estudantes universitários do primeiro ano enfrentam muitos problemas que dificultam seu desenvolvimento dentro do campus, com maior índice de reprovação e taxas de reprovação em massa. Pesquisas posteriores mostraram que os alunos do primeiro ano tendem a sair da universidade com altas taxas de evasão no primeiro semestre do primeiro ano. Para uma melhor análise e compreensão do processo de transição, ajuste e desempenho acadêmico enfrentado por esta amostra de alunos de Gestão Cultural, este estudo recorreu à teoria de retenção e saída de alunos de Tinto e examinou a influência das experiências de ajuste acadêmico e social no desempenho acadêmico no "Instituto Superior de Artes e Cultura". O pesquisador usou análise univariada e bivariada (narrativa descritiva) para analisar os dados coletados do "Student Adjustment College Questionnaire" (SACQ) adaptado administrado a alunos do primeiro ano (n = 65) para examinar mais profundamente a relação entre o ajustamento acadêmico e social e desempenho acadêmico (média da nota final) dos alunos da primeira geração usando o teste de correlação de Pearson. O questionário é composto por duas dimensões: (i) Ajustamento acadêmico e (ii) Ajustamento social. A análise do SACQ adaptado revelou significância estatística nas experiências acadêmicas, dimensão acadêmica (1,84) com o componente mais significativo "motivação" (1,50). A relação entre as dimensões de ajuste e desempenho acadêmico dos alunos é expressiva; existe uma correlação de significância positiva entre a "dimensão acadêmica" e a disciplina de "Teoria do Conhecimento" (0,478). Há também uma correlação positiva moderada entre a “dimensão social” e 'Habilidades de estudo' (0,246), revelando que a dimensão de ajustamento acadêmico está muito mais próxima do desempenho acadêmico do que a dimensão de ajustamento social, não excluindo o importante papel das experiências sociais discutidas em este estudo. Algumas implicações deste estudo, bem como recomendações para pesquisas futuras, são referenciadas no final desta tese.en_US
Appears in Collections:DFPEC - FACED - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2016 - Malombe, Rafael André.pdf1.58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.