Please use this identifier to cite or link to this item: http://www.repositorio.uem.mz/handle258/165
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorLopes, Maria Antónia-
dc.contributor.authorMirasse, Domingos Agostinho-
dc.date.accessioned2021-08-22T11:43:30Z-
dc.date.issued2018-07-01-
dc.identifier.urihttp://www.repositorio.uem.mz/handle/258/165-
dc.description.abstractFaced with the growing need to value Man in the workplace, as a factor of business competitiveness, organizations seek to provide their workers with a work environment that will satisfy them, reinforcing the possibility of retaining them, and still attract new talent.This research aims to analyze the most relevant determinants of satisfaction in the National Press of Mozambique, E.P., in order to identify them. To guide the research, the null hypotheses "H0: The most relevant determinants of satisfaction in INM, EP, Maputo City, are not the characteristics of the work" and alternative "H1: The most relevant determinants of satisfaction in INM, EP, Maputo City, are the characteristics of the work. The Dubai Job Satisfaction Scale questionnaire was usedfor data collection and the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) program for statistical processing. The results of statistical tests suggested for the rejection of the null hypothesis.Regarding workers' perception of their satisfaction, it is more associated with hygienic factors such as having good salaries and financial incentives, social benefits, good working conditions and good working environment, but also with motivational factors, career advancement and recognition.In addition, workersare not satisfied with salary and incentive factors, promotion opportunity and personal development; they are indifferent to supervision factors, company policies and strategies, stress levels at work and performance evaluation. However, they are satisfied with factors overall satisfaction of work, nature of the work, communication and relationship with colleagues, so these are the most relevant determinants of satisfaction in INM, E.P., Maputo City.en_US
dc.language.isoporen_US
dc.publisherUniversidade Eduardo Mondlaneen_US
dc.subjectSatisfação no trabalhoen_US
dc.subjectDeterminantes de motivação no trabalhoen_US
dc.subjectImprensa Nacional de Moçambique, E.Pen_US
dc.subjectEmpregoen_US
dc.titleAnálise de determinantes da satisfação mais relevantes na Imprensa Nacional de Moçambique, E.P, Cidade de Maputo, período 2010-2016en_US
dc.typethesisen_US
dc.description.embargo2021-08-21-
dc.embargo.termsopenAcessen_US
dc.description.resumoDiante da crescente necessidade de valorização do Homem no local de trabalho, como factor de competitividade dos negócios, as organizações procuram proporcionar os seus trabalhadores um ambiente de trabalho que os torne satisfeitos, reforçando a possibilidade de retê-los, e ainda atrair novos talentos. Esta pesquisa visa analisar os determinantes da satisfação mais relevantes na Imprensa Nacional de Moçambique, E.P., a fim de identificá-los. Para orientar a pesquisa, foram formuladas as hipóteses nula “H0: Os determinantes da satisfação mais relevantes na INM, E.P., Cidade de Maputo, não são as características do trabalho” e alternativa “H1: Os determinantes da satisfação mais relevantes na INM, E.P., Cidade de Maputo, são as características do trabalho. Recorreu-se ao questionário Dubai Job Satisfaction Scale para a recolha de dados e ao programa Statistical Package For The Social Sciences (SPSS) para o seu processamento estatístico. Os resultados de testes estatísticos sugeriram para a rejeição da hipótese nula. Em relação à percepção dos trabalhadores sobre a sua satisfação, ela está mais associada a factores higiénicos, como ter bom salário e incentivos financeiros, benefícios sociais, boas condições de trabalho e bom ambiente no trabalho, mas também a factores motivacionais, com maior destaque para progressão na carreira profissional e o reconhecimento. Além disso, os trabalhadores não estão satisfeitos com factores salários e incentivos, oportunidade de promoção e o desenvolvimento pessoal; mostram-se indiferentes com factores supervisão, políticas e estratégias da empresa, níveis de stress no trabalho e avaliação de desempenho. Contudo, estão satisfeitos com factores satisfação global no trabalho, natureza do trabalho, comunicação e relacionamento com os colegas, por isso, estes são determinantes da satisfação mais relevantes na INM, E.P., Cidade de Maputo.en_US
Appears in Collections:Dissertações de Mestrado - FACECO

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018 - Mirasse, Domingos Agostinho.pdf3.43 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.